В жёлтом круге арены – Aria

Posted on April 26, 2013

0


Aria DVDEnda sedan Mikhail Zhitnjakov gick med Aria och skivan Феникс släpptes så kände jag att honom måste jag få höra live. Det måste verkligen komma en live CD eller DVD med Zhitnjakov på sång, och min önskan blev nästan uppfylld när de i Mars förra året släppte Live In Studio. Men för er som läst recensionen jag gjorde för den skivan fick också veta att jag då klagade på att de mestadels bara var gamla låtar och inga nya som jag så sugen på att få höra live med Zhitnjakov.

Well, i December månad höll jag på att skita ner när jag såg att bandet redan i November hade släppt en Live DVD med en dubbel CD som “bonus” i ett pack. Precis allt jag hela tiden önskat mig så jag kunde inte känna mer glädje än i de ögonblicket!
Tyvärr dröjde de nästan en månad till innan jag fick hem den, men då kände jag mig verkligen fullbordad!

Konserten är inspelad på ett betydligt mindre ställe (mindre scen iaf) än tidigare live DVDer som Герой асфальта: 20 лет och Пляска ада, så hela bandets framträdande blir tyvärr lite stelare men glöden och fingerfärdigheten finns där!
En fullständigt fantastisk konsert med en väldigt intressant setlist och uppenbarligen ville de verkligen promota Феникс skivan då nästan alla låtar därifrån finns med här där titelspåret, Бои без правил och История одного убийцы sticker ut ordentligt.

Men de har även återgått och spelat gamla låtar som klassikerna Кровь за кровь och Дай жару, och de passar väldigt bra med Zhitnjakovs röst.
Vad jag tycker är lite tråkigt är dock att det spelas FÖR mycket från Феникс skivan och vissa låtar kunde de bytt ut. Jag hade mycket hellre sett fler låtar från Армагеддон, och förvisso får vi ju här överrsaskande nog öppningslåten på den plattan men den är långt ifrån den bästa som den skivan har att erbjuda.

Om vi pratar CD skivan och DVDns ljudfiler så är produktionen riktigt bra, nästan för fin då man inte hör så mycket av publikens inblandning men den duger ändå. Bildmässigt är DVDn väldigt trevlig att titta på med blandade bilder av publik och bandmedlemmarna.
Även om bandet gör en riktigt bra spelning och är tajta som fan så känns de också som de bara gick upp på scen för att genomföra det._DSC1667Knappt någon publik kontakt (såvidare de inte klippt bort en massa såklart) från sångaren eller övriga bandmedlemmar, men jag vet iaf att jag hade struntat i vilket om jag varit på plats men de passar sig inte riktigt för en live DVD. När man spelar på ett så litet ställe som de gjorde här så krävs de lite mer intim kontakt med publiken, så ur den aspekten skulle jag mycket hellre välja Герой асфальта: 20 лет DVDn.

Folk klagar på att en del band släpper för mycket live skivor osv, men jag ser inte problemet med det? Jag älskar live skivor och live upplevelser, och är det ett band som har en lång historia så ökar ju de bara möjligheten att man får höra vissa låtar live som de kanske inte spelat ofta överhuvudtaget. Så därför tycker jag det är skitkul att Aria valt att släppa en del DVDer och live CD och i synnerhet att denna kom så fort efter att Zhitnjakov gick med bandet. Det kunde jag nästan bara drömma om så även om just denna inte är helt perfekt så är det nästan så nära man kan komma.

Tycker alla Aria fans borde köpa denna och har man inte så stor koll så kan man också börja här.
En fantastiskt bra, underhållande och väl genomförd konsert som man inte kan ogilla :)
Jag undrar och väntar med förhoppningar på vad Aria hittar på härnäst..

9/10

Foto 1: Robin Renmark

Foto 2: Stanislav Drozdov

Posted in: Metal, Ryskt/Slaviskt