Пикник – Певец Декаданса – Inlägg #100

Posted on April 26, 2013

0


Piknik
Till mitt hundrade inlägg tänkte jag göra något speciellt och recensera en skiva med en grupp jag aldrig recenserat förr, och med en musikgenre jag nästan aldrig lyssnar på!

Пикник (Piknik) är som sagt inte riktigt den musik jag vanligtvis brukar lyssna på, och jag vet heller inte riktigt hur jag ska beskriva genren.. Artrock/Gothrock + något okänt jävla skit jag inte kan förklara?
Unikt som fan för mig iaf, för dels har gruppen ett oehört speciellt sound bara utifrån musiken, men med de ryska texterna och sångaren/gitarristen Edmund Sjkljarskis unika röst blir detta något väldigt intressant.

Bandet är generellt sätt rätt stora i Ryssland och har varit aktiva sedan tidigt 80-tal, och är ett av de där banden som aldrig tycks förändras. Vad jag kan höra så har inte Edmunds sångröst förändrats det minsta under alla dessa åren, vilket förvisso väger till bandets fördel men det känns ändå skumt på något vis.
Med senaste albumet Певец Декаданса (Pevets Dekadansa) är de fortfarande trogna sina rötter men något känns annorlunda. Den där mystiken och skumma soundet bandet alltid haft känns inte riktigt närvarande här, men det gör inte albumet dåligt för de!
Istället för att använda en massa skumma instrument och effekter så känns denna plattan mer akustisk och simpelt rockig bara om man nu kan uttrycka det så?ed_egyptMusiken är verkligen konst i musikform, öppningslåten Декаданс har lite av den där mystiken men sätter ändå en bra ton på hur resten av albumet låter. Tog mig en tid att komma in i, men det är en väldigt mysig och bra låt som växer på en med tiden!
За пижоном пижон är svängig, glad och ger en positiv känsla när man lyssnar på den och Прикосновение målar upp ett vackert men känslomässigt scenarie. Трилогия är ett kort men väldigt bra akustisk nummer som inte får missas och Быть может… (утешительная) borde varit de perfekta avslutet här. Sista låten Сигналы låter bara konstig.

Sjkljarski är verkligen ett geni, inte bara på att skriva musik och poetiska texter men även som målare då det nämligen är han som målat i princip alla omslag bandet använt. Att han kan spegla bandets sound i bilderna tycker jag verkligen är helt fantastiskt, fast å andra sidan tror jag faktiskt han skriver musiken först och sen målar utifrån det. Hursom så är det otroligt konstnärligt, och bara titta på det, det är så fantastiskt vackert!PtKor
Sen får vi inte glömma bandets alla galna live shower, det enda jag kan komma på som påminner om det är ju Rammstein med sina eldkastare och skit. Пикник gör sig verkligen unika med sina liveframträdande, sök på youtube så ska du få se ;)

Nu ska jag erkänna att jag inte lyssnat supermycket på Пикник eftersom deras skivor är så svåra att få tag på, men har jag tur så har min vän Vladimir ordnat fram en box med samtliga 18 album. Då kan jag garantera att mer Пикник kommer synas här, men av det jag hört hittills så är Певец Декаданса en av de bättre skivorna Пикник gjort.
Ett väldigt intressant album som ni borde kolla in!

8/10

Foto 1: Vladimir Rodchenkov

Foto 2: Игорь Колбасов – http://www.piknik.info/

Foto 3: Эдмунд Шклярский – http://www.piknik.info/

