7-Tease – Donovan – Förfrågan

Posted on April 26, 2013

0


Dags för en förfrågan. Eller ja, det är inte bara de för jag har själv länge velat skriva om denna skivan då det är en av mina absoluta favoriter inom alla genrer. Det är även Donovans personliga favorit bland alla hans 29 studioalbum.

För er som inte vet vem Donovan är så kan jag beskriva honom såhär: Musikvärldens hippie kung!
Hehe killen beskriver i sina låttexter vad han upplever när han rökt på, och han har även själv åkt dit för innehav av marijuana och annat skit.
Men sett till musiken är han otroligt begåvad musiker med mycket variation då hans karriär varierat mycket mellan simpel folkrock i stil med Bob Dylan, till New Age, Calypso och Psychedelic Rock.

7-Tease är mestadels folkig med några rocklåtar här och där, men framförallt tycker jag att plattan visar vilken talang Donovan har att skriva väldigt melodisk och rörande musik.
Lyssna bara på texterna till exempelvis The Ordinary Family som handlar om en rejält tilltrasslad familj, Ride A Mile eller Love Of My Life.. alla helt fantastiska låtar!

Jag gillar inte de rockigare låtarna här lika mycket som de lite lugnare, men är man på humöret kan de vara både bra och underhållande på ett lite roligt vis med sina humoristiska texter. Låten How Silly är en jag ofta skrattat åt eller som lyckats ge mig ett leende på läpparna.
Nu är nog inte låtarna menade att vara rakt igenom humoristiska, då man märker att texterna döljer ett budskap om politiker och andra högt uppsatta clowner som inte sköter sitt jobb. Det påminner mig lite om Charles Dickens sätt där han i sina böcker drev med och kritiserade samhällets dumheter som exempelvis hur dåtidens rättsväsende funkade osv.

Det är väl ingen direkt överraskning att Donovan ägnar en del texter åt politik då han var väldigt inne i och uppskattad inom hippikulturen, men även om du inte håller med honom på den politiska delen så är hans musik ändå fullt njutningsbar :)

The Great Song Of The Sky är en av de härligaste låtarna på skivan, med vackra körer och underbara melodier. The Quest är också en sådan otroligt bra låt som sticker ut.
Öppningslåten Rock & Roll Souljer är en av mina favoriter här också och är även skivans singel och mest framgångsrika låt.

Nej, jag ska inte ge er en lista på alla låtar och beskriva dom, ni får helt enkelt ta och lyssna själva då hela albumet är ett mästerverk som man inte får gå miste om.
7-Tease är en skiva som är fylld med glädje, sorg och underbar musik, och bara genom att titta på omslaget så förstår man det.

Ett av de bästa och underbaraste albumen jag hört, och definitivt en som jag skulle haft med mig till en öde ö.

9/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Folk, Folk Rock