Angelus Exuro Pro Eternus – Dark Funeral

Posted on April 26, 2013

0


AngelusDet fanns en tid då jag älskade Dark Funeral och bara inte kunde få nog av att lyssna på dom. Men efter bara en liten tids lyssnande så blev jag för mätt på dom och jag tror de har förstört allt för mig. Det finns nog nästan inget annat band (med undantag för klassiska band som AC/DC) som låter så enformigt och tråkigt, som ALDRIG förändrar något i sitt sound.

Okej, de tidigare skivorna kan man inte dra över samma kant för de är faktiskt annorlunda, men i princip sedan sångaren Emperor Magus Caligula kom in i bilden så har soundet låtit nästan identiskt på alla skivorna, där samtliga texter består av “Hail satan! Satans empire! Satan satan satan!!!”.
Alltså jag respekterar och förstår vad ni vill förmedla med er musik, men det hade varit trevligare med lite variation och lite annorlunda teman på texterna. Texter ska man dock inte klaga på så jättemycket förvisso eftersom banden oftast förmedlar sitt största budskap via dom.

Diabolis Interium och Attera Totus Sanctus är två bra skivor, och Angelus Exuro Pro Eternus låter som en modernare fräschare version av de två tidigare men låter i princip likadant. Alla tre låter nästan exakt likadant och det känns verkligen skittråkigt att behöva jaga upp sig över att de släppt en ny skiva och så är där inte så mycket intressant mer än de man redan hört på föregående skivor.
Jag kan förstå att om man verkligen älskar detta soundet och är dränkt i det, då är de ju skitbra. Men vissa band kan inte hantera de och besitter inte konsten att skriva liknande musik men ändå få de att låta fräscht och intressant. Running Wild, Iron Maiden och AC/DC är bra exempel på band som i princip alltid låtit likadant men som också alltid förnyat och hållt de intressant så att man inte tröttnar.

Jag är ledsen över att behöva säga de men Dark Funeral har inte riktigt den musikaliska sidan, och därför blev också Angelus Exuro Pro Eternus lite av en flopp i mina öron. Det är inget dåligt album, men man blir så grymt trött på att de låter likadant hela tiden så jag kan inte njuta eller ta till mig så mycket av skivan.
Där finns dock få undantag här som Stigmata och My Funeral som har lite nyare element men thats about it ungefär.

Ett tag efter att plattan släpptes så meddelade Emperor Magus Caligula att han skulle sluta, och vad gör bandet? De tar in en ny sångare som låter nästan EXAKT likadant som Caligula!
Jag förstår om de själva anser att detta är de sound de vill följa och göra, och jag har respekt för det men samtidigt så känner jag som fan att intresset avtar och man tycker de är synd att man får höra samma sak om och om igen. Jag vet att jag gräver djupare och djupare i detta men det är faktiskt en stor grej som gör att jag har därför svårt att uppskatta nytt material från bandet.

Med ny sångare på plats så hoppas man att de skulle låta lite annorlunda och att bandet tar lite mer risker och provar något nytt. Men det återstår väl bara att se eftersom jag bara hört den nya sångaren live och inte i studion.DarkFuneral08Nu vet jag också att jag varit väldigt hård mot denna plattan, men trots allt så är det ju en bra skiva OM man nu har lust för Dark Funerals sound. Låtar som sticker ut är förutom de jag nämnt tidigare öppningslåten The End Of Human Race och titelspåret som båda innehåller en hel del sköna gitarrslingor.
Själv så föredrar jag Attera Totus Sanctus över både Angelus och Diabolis eftersom den iaf skapade en extremt mörk och disig atmosfär, dock är den inte lika melodisk som Diabolis eller Angelus men framförallt tycker jag bandet är mer i toppform på Attera.

En trevlig bonus om man köper Limited Edition versionen är en live DVD som är inspelad på Peace & Love festivalen 2008. Trots att ljudet är lite halvdant på den så är det iaf en bra konsert, så är du bara intresserad av den så är det värt att köpa skivan enbart för konserten. Eller så kan man köpa någon av de andra konsert DVDerna som bandet släppt.
Måste också tillägga att omslaget är rätt snyggt för att vara “datagjort” då så många band misslyckas med att göra snygga omslag på det sättet.

Jag måste tyvärr sänka betyget på skivan av den anlening att de tyvärr är för upprepande och för lik de senaste plattorna, men gillar du Dark Funeral ska du definitivt titta in för här finns bra material.

6/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Använd under tillstånd av Dark Funeral/Used with permission from Dark Funeral 
http://www.darkfuneral.se/
https://www.facebook.com/darkfuneral

Posted in: Black Metal, Metal