Bat Out Of Hell vs. Bat Out Of Hell II

Posted on April 26, 2013

0


 

Bat I och IIFör er som inte känner till så är den amerikanska sångaren Meat Loafs Bat Out Of Hell ett av världens mest sålda album någonsin, och helt rätt i min åsikt. Det finns inte många album jag hört som klår detta mästerverk som bara kunde bli verklighet genom Jim Steinmans briljanta låtskrivande och Meat Loafs speciella sångröst och passion till musiken.
Dessutom så är Bat Out Of Hell den enda skivan på den listan där enbart en person skrivit samtliga låtar själv.

 

När det pratas om Bat Out Of Hell så är det oftast Meat Loaf enbart som får cred så därför tänkte jag prata om och ge Jim Steinman cred istället, för det är ju faktiskt han som skrivit samtliga låtar på både Bat Out Of Hell och dess uppföljare som kom 16 år senare. Utan honom så skulle dessa fantastiska skivor aldrig existerat, men man får inte glömma Todd Rundgren som gjorde det hela möjligt.

 

Todd Rundgren var den enda som var villig att hjälpa Steinman och Meat Loaf att producera och spela in skivan när de två sistnämnda fick nobben av skivbolag efter skivbolag. Dessutom förändrade han Steinmans rena musikalnummer till lite rockigare låtar vilket också ledde till den framgång skivan fick och förändrade helt Steinmans sätt att skriva musik på.
Bat Out Of Hell II producerades av Steinman själv och även om de flesta låtarna skrevs och tidigare spelats in av honom redan på sent 70-80 tal så märker man att han verkligen tog efter Rundgrens sätt att blanda musikalnummerna med rock så som han gjorde med första skivan.
Usch de var nog lite rörig historia, men ni fick kanske ett litet hum om det hela?

 

Men den stora frågan jag vill ta upp här är vilken av dessa Bat skivor som är bäst?
Eftersom båda skivorna är fantastiska mästerverk och många har delade åsikter så ville jag ge min personliga åsikt.
Själv så växte jag upp med min pappa som lyssnade mycket på dom båda men den som tilltalade mig mest då var det andra albumet.
Varför? Jag tror det har och göra med att soundet var mer modernt, hårdare, tyngre och flirtade mer på Metal hållet medans den första skivan från 1977 och lät ganska… gammal?

 

Det tog mig först nästan mer än 10 år innan jag brydde mig riktigt mycket om den första Bat skivan och det fick mig att ändra uppfattning helt och hållet. Den må ha låtit gammal men det var genialiskt låtskrivande med en helt obeskrivligt bra sångröst. Tilläggas bör ju att redan efter första turnén för den första skivan så förlorade Meat rösten helt och hållet och har aldrig återhämtat den så på Bat II är hans röst helt annorlunda, men fortfarande mycket bra.

 

Steinman
Jag fick inte använda en riktig bild på Jim Steinman så de fick bli såhär istället.

 

Det märks ju tydligt att Jim Steinman lagt ner hela sin själ och hjärta på samtliga låtar och valt ut den enda personen som någonsin kunde sjunga dom. Och jag får bara inte nog av hur de är uppbyggda, då de påminner mer om ett musikalnummer än en klassisk rocklåt med intro, vers, refräng osv. Nej istället finns här konstiga övergångar i duetter där texten och sången blir mer som ett skådespel än klassisk sång.
Även om just detta var närvarande på den andra skivan så tycker jag ändå att låtskrivandet på den första slår tvåan ganska starkt.

 

Bat Out Of Hell blir aldrig tråkig och fortsätter bara att överraska en ju mer man lyssnar på den, tvåan har inte samma känsla eller glöd i sig.Personligen så tycker jag att Jim Steinman är den bästa låtskrivaren någonsin, men samtidigt så ser det ut såhär att det han skrivit som är bra är så jävla bra så de liknar inget, men de som inte är så bra är den direkta motsatsen där man undrar vad han egentligen tänkte på. Men som tur är så existerar inte hans dåliga sida på någon av dessa två skivorna.

 

Tvåan då, vad har den att erbjuda?
Man lägger direkt märke till ett tyngre sound och som jag nämnde tidigare flirtar de lite med Metal genren medans den första skivan är mer 70 tals rock. Allt är hårdare här, även balladerna!
Denna plattan påminner mer om en metalopera och tar allt den första skivan gjorde bra och förnyade det helt enkelt. Produktionen är renare och där finns ett skumt eko de lagt på i bakgrunden för att ge en riktigt speciell känsla som ingen annan skiva gett mig tidigare. En gammal vän beskrev det som att de lät som de spelat in skivan i en kyrka, och det är kanske det enda sättet jag kan beskriva det på också för den som inte lyssnat på den tidigare.

 

Körerna är mycket starkare och ekar bättre och det hela låtar bara fräschare på något vis, och just det där med körerna är viktigt för Steinmans musik så de måste låta rätt. Annars blir de bara skit av de hela.

 

Det finns hur mycket som helst att säga om båda skivorna så skulle jag fortsatt hade de blivit hur långt som helst, så de kanske får varsin recension i framtiden men nu ville jag mest bara jämföra dom och lägga fram min åsikt och upplevelse av dom.
För mig är dom båda odödliga klassiker som alla måste lyssna på någon gång innan man dör.
Det är dock inte musik för alla, och som Meat Loaf själv sagt: Antingen älskar du Meat Loaf och Bat Out Of Hell, eller så hatar du dom!
Och det kan väl stämma ganska bra.

 

Skulle jag välja en av dessa att ha med mig på en öde ö så skulle jag nog säga den första. Jag vet det är klyschigt att tycka den första är bättre än uppföljaren men i detta fallet är det faktiskt så, även om de båda ligger skrämmande nära varandra. Den första är bättre än den andra på ett håll, men så har den andra något som den första inte har och så vidare.
Båda är fyllda med Jim Steinmans underbara känsla för musik och Meat Loafs varma passionerade röst, så det finns ingen chans i världen att den kombinationen skulle misslyckas eller göra fans besvikna.
Sen får vi ju inte glömma att det finns ju en trea i Bat serien, även om den är bra så kan den absolut inte mäta sig med dessa två.

 

För den som aldrig hört någon av dom så rekommenderar jag den första, men i detta fallet så spelar det faktiskt ingen roll vilken du börjar med för båda är unika mästerverk.

 

Och ang bilden: Jag fick aldrig tillstånd att använda några Jim Steinman bilder och de kändes fel att lägga upp en bild på Meat Loaf eftersom jag i detta inlägg ville framhäva Steinman, och inte Meat Loaf. Så de fick bli det näst bästa ;)

 

Bild: Robin Renmark

 

Posted in: Rock