Brüder Des Schattens – Söhne Des Lichts – Popol Vuh

Posted on April 26, 2013

0


Brüder Des SchattensAh Florian Fricke med sitt Popol Vuh…
Jag har i min tidigare recension på skivan “Future Sound Experience” hyllat Florian Fricke för sitt otroliga och känslomässiga musikskrivande, och Brüder Des Schattens är absolut inget undantag.
När jag faktiskt tänker efter en sekund så har jag inte funnit något med detta band som jag ogillat, mannen var utan tvekan ett geni och en musikalisk konstnär!

Om jag återigen refererar till min tidigare recension så nämnde jag låten Weinen Und Lachen och att den var ett mästerverk men att Future Sound Experience var nyinspelningar av gamla låtar. Well, nu har jag hittat originalet och det är faktiskt titelspåret till denna skiva jag recenserar nu, fast istället för 8 minuters konstig remix så finns här hela 18 min och 50 sekunder. Alltså nästan 20 minuters öronorgasm!

Jag förstår fortfarande inte varför den inte var med på Nosferatu soundtracket då den var stor del av den filmen, men hursomhelst så har jag äntligen fått tag i originalet. Dock har jag vid senare tillfälle fått veta att den funnits med på en senare återutgåva av Nosferatu soundtracket.Florian_ca___70Resten av plattan följer sedan i klassisk Popol Vuh anda, där Die Umkehr är en av mina favoriter också. Den sticker ut och är mer gitarrorienterad än vad gruppen normalt gör, men den liksom Brüder Des Schattens sätter sig på hjärnan och man kan inte sluta nynna på dess melodier.

På original skivan finns där bara 4 låtar men på denna digipack utgåvan finns här även en bonus låt, så här finns egentligen inte mycket mer att säga än vad som redan berättats. Florian Fricke är en geni som sagt och jag kommer nog bara upprepa det om jag fortsätter skriva ;)

Brüder Des Schattens – Söhne Des Lichts är en av de bästa skivorna jag någonsin hört, och har du inte hört den redan så tycker jag du ska ge den ett försök :)

9/10

Foto 1: Robin Renmark

Foto 2/Copyright: Steffen Metzner.
Used With Permission from Dolf Mulder.

Posted in: Övrigt, Folk