Burzum – Burzum

Posted on April 26, 2013

0


Burzums första och självbetitlade album kan nog ses  som en av de allra första riktiga Black Metal albumen.
Bathory var förvisso före, Venom kom med frasen “Black Metal” redan 82 och Mayhems Deathcrush kom 87 men jag ser Burzums första som de allra första Black Metal albumen.
Den har iaf satt grund för många kommande bands sound inom genren såsom Darkthrone och Gorgoroth exempelvis.

Trots att många band försökt efterlikna Burzum och använt skivan som en mall för deras sound så sticker den ändå ut mer än något annat album.
Varg Vikernes simpla låtskrivande kombinerat med hans skicklighet att skapa en atmosfär som inte liknar något annat, samt hans plågsamma skrikande röst gör alla hans verk unika.
För exempel på denna plattan kan man titta på öppningslåten Feeble Screams from Forests Unknown och Black Spell of Destruction (egentligen bara Spell of Destruction men Euronymous skrev fel när han tryckte skivan).
Båda två är väldigt unika verk som lägger en karaktär för Burzums musik där Feeble Screams.. är en lång låt med de typiska Burzum soundet, och Spell of Destruction är en långsam men väldigt atmosfärskapande låt som bara utsöndrar ren ondska.

Men en sak som jag tycker är tråkigt med Vargs musik är att den kan bli väldigt lång, utdragen och tråkig i längden. Nu vet jag att många uppskattar just det med bandet, men jag har lite svårt för de ibland. Dock måste jag säga att låten Det Som En Gang Var från plattan Hvis Lyset Tar Oss är en av hans bästa låtar och den sträcker sig till hela 14 min och 21 sek.
Och jag tycker det för att där visar han verkligen sin kunnighet att skapa en atmosfär och måla upp bilder genom musiken så att säga.

Men just det saknar han lite på denna första plattan, och tyvärr resulterar de i lite långtråkiga låtar. Men jag ser ändå charmen i det och förstår varför folk tycker om det.
Här finns också lite kortare låtar i form av War, där bland annat Euronymous medverkar. Och som alla vet så skulle han senare bli knivmördad av just Varg Vikernes.

Men åter till musiken..
Själv anser jag att Varg Vikernes sångröst är bland de sjukaste jag hört och de på ett positivt plan. Det finns inte någon annan som låter som honom, och jag tycker det är lite synd att han inte besitter den kunskapen/färdigheten längre. Visst låter han unikt på sina senaste plattor också, men de kan inte jämföras med hans gamla.

Burzum är en klassiker utan tvekan, men inte de bästa jag har hört. Det är dock en av de bästa Burzum skivor och en favorit hos mig.
Uppföljande EPn Aske tillhör också en av favoriterna, och har slagits ihopa i en återutgåva av Burzum plattan. Och har man inte tur och lyckas finna original utgåvan av Aske på CD eller LP så är återutgåvan av första plattan de enda sättet att få tag på den.

Alla som lyssnar på Black Metal måste känna till denna.
För övrigt släpper Burzum en ny platta, Umskiptar, den 21 Maj och har vi tur så landar den i min brevlåda. Då kommer den upp här också när jag lyssnat igenom den. Finns där speciell efterfrågan på den får ni säga till så prioriterar jag den, annars kommer den nog få vänta lite.

7/10

Foto 1: Robin Renmark

Foto 2. M. C. 

Posted in: Black Metal, Metal