Carolus Rex – Sabaton

Posted on April 26, 2013

0


Sabaton är tillbaka efter två års frånvaro med sitt kanske bästa album hittills. Och nej, jag skojar inte.
Även om jag fick skivan idag och bara hunnit lyssna igenom några gånger så känner jag ändå en stark känsla av att de där perfekta Sabaton albumet som jag så länge väntat på äntligen har kommit.

Vanligtvis brukar bandets texter bestå av material från främst andra världskriget, men här har de valt att enbart gå på svensk historia från 1600-1700 tal med fokus på Karl XII (även kallad Carolus Rex).
Dessutom har de valt att skriva texterna på svenska!

Det mina vänner är en av de stora anledningarna till att Carolus Rex är så bra som den är. Jocke passar bättre att sjunga på svenska än på engelska, och det kombinerat med Sabatons klassiska musik med nya inspirationer blir till ett unikt och speciellt album som är svårbräckt.
Här finns några typiska Sabaton låtar, men de flesta känns annorlunda på något sätt. Det är inte lika mycket bombast och överdriven keyboard utan en mer fokusering på att ge verser och refrängerna mer episk känsla och såklart får vi inte glömma de välskrivna texterna.

Bara av att höra att Sabaton skulle göra ett koncept album om Karl XII så blev man automatiskt intresserad av att läsa på lite om vår tidigare konung, och det blir inte sämre av att läsa låttitlarna och texterna.
Till sin hjälp använde bandet historikern Bengt Liljegren, som bland annat skrivit en biografi om just Karl XII.
Texterna är perfekt ihopasydda med musiken och skapar en otrolig atmosfär och får en verkligen att känna den svenska historien inom sig. De lyckas väldigt bra med att måla upp en bild av historien med enbart musik och texter.. Magi med andra ord ;)

Så fort man kör igång skivan och Lejonet Från Norden ljuder i högtalarna så vet man att man har en bra skiva framför sig som har mycket mer att erbjuda än en storslagen öppningslåt i typisk Sabaton anda.
Man känner också tydligt att bandet verkligen tagit sig tid och haft friheten att skriva musik utan press på sig och bara kunnat göra de som känns naturligt och rätt. Vilket är det som oftast skapar musik likt magi.
Jag finner för närvarande inga svaga spår då alla håller en hög klass, men måste jag välja ut något så får nog priset gå till balladen En Livstid i Krig som känns lite överarbetad och pampig, typiskt Sabaton men just denna låt känns lite för ostig.

Låten Konungens Likfärd är nog min klara favorit här. En storslagen ballad-liknande låt som verkligen utstrålar en känsla av konungens likfärd tillbaka till Sverige, och slutet på en storhetstid för vår nation. Ett absolut mästerverk i sann Sabaton känsla med en gnutta nytt och fräscht blod.
Jag har lite svårt att sätta fingret på vad det är, men skivan överlag låter lite annorlunda än vanligt och jag tror just att engagemanget från bandet och de två åren de sysslat med albumet är anledningen.
Tycker den låtan skulle avslutat hela skivan perfekt, men istället får vi Ruina Imperii som rakt ut skriker i ansiktet på en att Sveriges storhetstid tog slut där. En bra låt, men tycker som sagt Konungens Likfärd vore ett bättre avslut.Det råder inga tvivel om att Carolus Rex är betydligt bättre och har mer passion i sig än något tidigare Sabaton album.
Coat Of Arms var en hyfsat bra album, men C-R slår denne med råge.

Plattan släpptes även i en engelsk version som är tänkt för den internationella marknaden, och enligt mig borde skivan enbart ha släppts på svenska. Men även om jag föredrar den svenska versionen så kan jag inte klaga, för att det kan vara kul att ha skivan på två olika språk. Ungefär som att ha en studio version av en låt och en live version: Det blir två helt olika saker.
Dock anser jag att originalet ska vara den med de svenska texterna, vilket jag även tror den är.

Låten Poltava var en som jag verkligen såg fram emot att få höra, och inte blev jag besviken! Den tillsammans med Karolinens Bön och Ett Slag Färgat Rött hör till de bästa på skivan. Titelspåret är också en riktigt mäktig låt som kommer bli en klassisk Sabaton låt, som säkerligen hänger kvar i live setlisten långt framöver.
Men just Poltava, Karolinens Bön och Ett Slag Färgat Rött är några av de låtarna som är lite annorlunda gentemot de klassiska Sabaton soundet, men jävlar vad bra de är!

Istället för att vara rejält pampiga så är de mer metal med lagom episka refränger och verser som bara där höjer kvalitén på låten rejält. Vissa band tenderar att överdriva rejält med symfoni och storslagna refränger, men just dessa låtarna visar på att de inte behöver vara så för att skapa en episk känsla.

Här finns också en bonus låt där legenden Peter Tägtgren (som även producerat skivan) ger en growlande sång insats.. en mycket intressant låt, värd att kolla upp!
Han sjunger även lite på albumets tredje låt Gott Mit Uns.
En annan intressant grej är att Carolus Rex är sista skivan med den klassiska Sabaton uppsättningen. Det var den 31 mars som bandet gick ut med att alla medlemmar förutom Jocke och Pär Sundström hade avslutat sin tid i Sabaton. Men bara kort tid därefter fick världen ta del av den nya uppsättningen som känns väldigt stabil.
Jag vill tacka Pär Sundström som försåg mig med denna bild på den nya banduppsättningen samt Michael Johansson som står bakom kameran!

Carolus Rex är utan tvekan de mest intressanta, musikaliska och bästa Sabaton albumet hittills, och jag tycker alla fans ska köpa den och stötta bandet!

9/10

Foto 1 och 2: Robin Renmark

Foto 3: Michael Johansson

Posted in: Metal, Power Metal