Coat Of Arms – Sabaton

Posted on April 26, 2013

0


Som en lite uppvärmning inför kommande Sabaton skivan Carolus Rex så tänkte jag det kunde vara läge för svenskarnas senaste avkomma, Coat Of Arms.

Jag äger bara denna på LP så de får ni dras med. Jag har heller aldrig varit fan av Sabaton, snarare tvärtom så har jag bespottat dom rejält. Främst pga deras löjliga krigsimage, löjligt användande av camo byxor vid live spelningar samt en urusel sångare.

Nu kommer säkert många basha mig för de senaste uttalandet, men faktum är att Joakim Brodén är ingen bra sångare i Sabaton. Han besitter en bra sångröst utan tvekan, MEN han använder den helt fel.
Istället för att bara sjunga så förvränger han rösten så de nästan låter som han har rysk brytning. Vad är poängen med det?

Det är väldigt tråkigt tycker jag, för hade han bara sjungit normalt så hade Sabaton varit överlägset bättre än vad dom är idag. Det råder ingen tvivel om att de övriga bandmedlemmarna är bra musiker, så det är synd att Jocke ska förstöra deras musik på det sättet.

Många håller inte med mig och ni får tycka så om ni vill, men jag personligen tycker han förstör bandet.
Lyssnar man på exempelvis bonus låten “Långa Bollar På Bengt” på skivan Attero Dominatus där han sjunger på svenska så låter de bra, och hör man samples från den kommande plattan Carolus Rex där han också sjunger på svenska så låter även de bra. Mycket bra!
Så lämna den där ryskt-brytande skitet och kör på såhär istället!Nåväl, nu när vi har suddat bort den stora skiten med Sabaton, hur är då Coat Of Arms?
Faktiskt så skulle jag säga att det är en bra skiva. Majoriteten av låtarna är inte speciellt bra, men de som är bra överträffar de dåliga nästan helt och hållet, vilket nästan får en att glömma bort dom. Bara synd att dom aldrig verkar lyckas göra de perfekta skiva då även tidigare Sabaton album lider av samma mönster som Coat Of Arms gör.

Jag var faktiskt och såg dom när de var förband till Iron Maiden på Ullevi 2011 och de var min första riktiga kontakt med bandet (tidigare hade man bara hört lite och gjort narr av dom). Och ärligt talat så överträffade dom mig ordentligt och direkt när jag kom hem satte jag igång låten jag mindes bäst, White Death.
Det är en av de bästa låtarna på plattan, och en av bandets bästa enligt mig. Låten Coat Of Arms är också en skitbra låt med härliga storslagna toner i sång (om man bortser från Jockes löjliga brytande) och keyboard. Gitarr solona överlag på skivan är också en sak att framhäva lite.

Midway är lite medioker, den har en del bra partier men samtidigt också mindre bra.
Aces In Exile är också en av de bättre låtarna, men resten är inget speciellt.
Vissa låtar stör jag mig till och med på ganska mycket, Saboteurs exempelvis. Ryser bara jag tänker på den..
Men den är ändå ljusår bättre än den kräkiga Cradle Of Filth låten Forgive Me Father.

Om man jämför lite med de tidigare Sabaton skivorna så är Coat Of Arms en av de bästa, och jag hoppas verkligen de tar steget längre med Carolus Rex och äntligen låter fansen få den perfekta skivan.

7/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Metal, Power Metal