Death On The Road – Iron Maiden

Posted on April 26, 2013

0


Death On The Road är en i mängden av Maidens alla live album. Bandet är ju väldigt känt för att spotta ur sig live album efter live album, och Death On The Road kom bara 3 år efter tidigare live plattan Rock In Rio. Men turnén som Death On The Road är inspelad ifrån är bara ett år senare än Rock In Rio släpptes..

Jag är inte den som klagar på Iron Maidens kärlek till live plattar för bandet är faktiskt betydligt bättre live än på skiva, och jag tycker det är kul att man får höra fler låtar live som man inte får höra så ofta.
Iron Maiden är ju väldigt kända för att alltid spela samma låtar, exempelvis Halloweed Be Thy Name har dom spelat på varje turné sedan den kom 1982, ända fram tills den nuvarande som pågår just nu.

Så man har hur många inspelningar som helst av The Number Of The Beast, Run To The Hills, Halloweed Be Thy Name och så vidare.
Så ur den synvinkeln gillar jag inte Maidens spelningar men på de senare åren har de börjat ändra en hel del i låtlistan och börjat spela mer sällsynt material.
Och på Death On The Road får vi ju naturligtvis höra låtar från (då) senaste skivan Dance Of Death, en del låtar man troligtvis inte kommer få höra mycket mer av i framtiden. De enda gamla låtarna i låtlistan som är sällsynta att få höra på en Maiden spelning är Can I Play With Madness och Lord Of The Flies som är en väldigt trevlig bonus här. Kul att höra Bruce sjunga någon av Blaze erans bästa låtar, och bra gör han de också!

Vad som även förvånar mig är att de spelar Brave New World Wrathchild.. Brave New World för att den är såpass ny och Wrathchild för att den är såå uttjatad.
Annars är höjdpunkterna och största anledningen till att jag köpte skivan låtarna från Dance Of Death skivan Rainmaker, Journeyman och naturligtvis Dance of Death som måste vara en av mina personliga Maiden favoriter.
Dance Of Death och Rainmaker har mer energi live och jag föredrar faktiskt Dance Of Death bättre live än på skivan, men Rainmaker är bättre på studioalbumet. Som jag förstod det som så skulle bandet spelat låten betydligt bättre på The Final Frontier turnén några år senare.

Journeyman är en riktigt härlig avkopplande låt som kommer passande precis innan de två avslutande energikickarna The Number Of The Beast och Run To The Hills.
Denna versionen av The Number Of The Beast är nog en av mina favoriter trots att Adrian Smith föckar upp solot, men i övrigt är den väldigt kraftfull och mäktig.
Paschendale är väl genomförd men jag hade hellre hört någon annan låt från Dance Of Death, exempelvis Montségur eller Face In The Sand.

Men bortsett från de nämnda låtarna så är inte Death On The Road något speciellt. Produktionen är stundtals bra och har en bra mix med publiken för att ge en bra live känsla som många live album saknar, men ibland är produktionen horribel och förstör mycket av upplevelsen.

Och som nämnt tidigare så är skivan samma som de flesta andra live plattar bandet släppt med undantaget att man här hör och känner en väldigt skön energi från bandet och man märker hur kul dom har på scen, vilket bidrar till en jäkla bra konsert faktiskt.
Skulle dock föredra Rock In Rio före men Death On The Road är en av de bättre Iron Maiden kommit med, helt klart värd att kolla in.
Sen måste jag också kommentera precis som på Live After Death, omslaget. Bara titta på den.. helt makalöst vackert!

8/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Metal