Event Horizon – I Am I

Posted on April 26, 2013

0


När ZP Theart lämnade Dragonforce 2010 var de många som blev oroliga för Dragonforce framtid men även vad som skulle hända med just ZP.
Det snackades om att han förlorat rösten i alkoholproblem och annat, men jag kan inte styrka det tyvärr och orkar inte heller kolla upp mer om det.

Dragonforce plockade in sångaren Marc Hudson som gjort ett jättebra jobb hittills och redan en favorit bland många fans, och ZP Theart gjorde comeback i år med I Am I där han handplockat medlemmar som exempelvis gitarristen Jacob Ziemba som är känd från de polska punk bandet KSU.

Om man nu som jag älskade Thearts sångröst i Dragonforce förväntade sig att I Am I skulle påminna om DF så har man ganska fel. Även om I Am I har mycket melodi och är lite på gränsen till Arena Rock så är de inte alls på samma snabba nivå som Dragonforce och innehåller dessutom mer inslag av progg. Herman Li och Sam Totmans oändliga gitarr shreddande är inte heller närvarande här.

Och påtal om de där proggiga.. En för mig intressant grej med låten Kiss Of Judas är att den har stunder som starkt påminner om Magnums platta Princess Alice And The Broken Arrow. Det trodde jag nog aldrig att jag skulle få höra från dessa killarna!

Även om Event Horizon inte är en dålig skiva så kan jag inte heller säga att den är så jättebra. Visst är känslan av att äntligen höra ZP Theart göra något nytt underbar, men de flesta låtarna håller inte starka mått.
Plattan startar gansk blekt med två låtar som knappt är något att hänga i granen. Först på låt nr 3 som är Cross The Line börjar de kännas som lite kvalité men om något lite popigt.
Samma stil blandat med Arena Rock fortsätter i In The Air Tonight och därefter följer en smörig ballad. Och det är också just dessa nämnda låtar (inkl Kiss Of Judas och Silent Genocide) som är bäst på skivan, resterande känns mest bara som utfyllnad.Jag är mycket glad att höra ZPs röst igen i något annat än Dragonforce men det är synd att detta var de bästa dom kunde trycka ur sig. Men jag känner helt klart att bandet har potential att bli något riktigt bra och att de inte gjort sitt bästa än.
Men tråkigt nog måste jag säga att Event Horizon inte är något speciellt även om den faktiskt är en helt okej lyssningsupplevelse tack vare ZPs sång och en hel del härliga refränger och verser.

Tror definitivt skivan kan växa mer och mer på mig ju mer jag lyssnar, men nu och ett tag tillbaka har den känts ganska torr.
Ser fram emot mer i framtiden med ZP Theart och I Am I!

7/10

Foto 1: Robin Renmark

Foto 2: Judith Fisher

Posted in: Metal, Power Metal