Förscenad – Dan Hylander

Posted on April 26, 2013

0


Jag vill börja med att säga att jag i princip nästan inte hört något med Dan Hylander. Jag har lyssnat lite på hans tidigare verk men inte alls speciellt mycket eller ingående.

Jag klampade in i skivbutiken och fick då se att de spelades en live DVD som visade sig vara Dan Hylanders senaste live CD/DVD Förscenad.
Jag hade tidigare sprungit på skivor med Hylander och bestämde mig för att provlyssna lite när jag kom hem och jag föll nästan direkt och bara några dagar senare blev jag bara tvungen att införskaffa mig denna CD/DVD.

Eftersom jag inte är så bekant med hans tidigare verk så kan jag inte utgå ifrån de och jämföra, men jag tycker iaf att Förscenad är en mycket bra spelning med Dan och hans kompband som bland annat består av gitarristen Janne Bark (Ulf Lundell) och Jannike Stenlund på fiol, munspel och körsång.
Trion gör tillsammans med resten av bandet en väldigt väl genomförd spelning med en rad klassiker samt lite nytt.

Men en sak jag inte förstår är att CDn ska innehålla samma konsert som på DVDn, men DVDn innehåller fler låtar, där bland annat Bark och Stenlund sjunger varsin låt. Varför göra såhär?
Ska man spela in en konsert och släppa den på CD eller DVD se då till att låtlistan är samma och att det är den fullständiga konserten.
Om inspelningen gått förlorad och man inte lyckats återskapa allt är en annan sak, som med Running Wilds The Final Jolly Roger, men så kan inte fallet vara här eftersom hela konserten finns på DVDn.

En annan sak är att låten Solregn kommer på DVDn efter låten Farväl Till Katalonien, men på CDn kommer den före? Liksom.. whats up with that shit??! För att ännu en gång citera James Rolfe. Dessa två låtarna är för övrigt bland de bästa på hela skivan, tillsammans med klassikern Bella Notte, Svart Kaffe och Aldrig För Sent Att Bli Ung.
Jag anar lite Jim Steinman inspirationer i vissa låtar som är väldigt piano och kör orienterade, är de bara jag som gör det tro?
Vänta På Att Dö är också en väldigt bra och välskriven låt, som (om jag inte misstar mig) handlar om drogmissbruk och dess konsekvenser. Ruggigt bra låt iaf!

Jag måste också få ge lite extra cred till Janne Bark och Jannike Stenlund som båda verkligen sticker ut och gör ett fantastiskt bra jobb. I synnerhet Jannikes fiolarbete som ger en speciell touch på Hylanders musik och ger ett lite nyare och fräschare sound.

Här finns egentligen ingen dålig låt, men än en gång måste jag klaga på att hela konserten inte är med på CDn, det stör mig något fruktansvärt! För exempelvis låten Bara En Man som Janne Bark sjunger är väldigt bra men den finns bara på DVDn.
Så gör man inte. Och att skylla på att man inte hade plats på CDn är bara trams, för då tar man bara en CD till och gör ett 3-pack av de hela istället.

Publiken verkar heller inte vara den bästa, men det kanske är för att jag är van vid stora rock och metal spelningar där publiken är med på ett annat sätt.
Annars är de bra ljudkvalité och DVDn är väldigt behaglig och trevlig att titta på.

8/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Folk, Folk Rock