Full Moon In St. Petersburg – Rage

Posted on April 26, 2013

0


Full Moon In St. Petersburg är tyska bandet Rages senaste live platta/DVD som många fans blev besvikna på av den anledningen att här mest spelas nyare låtar.

Nu kom denna 2007 och Rage har hunnit släppa 3 nya album sen dess så den är inte jätteaktuell precis.
Jag är helt ny på bandet och har knappt lyssnat på något av deras verk, men de lilla jag har hört gillade jag verkligen och bestämde mig för att köpa just St. Petersburg spelningen på CD och DVD.

Jag har lite delad åsikt ang live framförandet för i vissa stunder kan bandet vara bättre live än i studio, men i andra stunden tvärtom. Låten Enough Is Enough är ljusår bättre på studioplattan även om den inte är dålig här heller . Speak Of The Dead är mycket bättre live än på skivan och så fortsätter de bara.
Men generellt sett så är det en bra genomförd spelning, ljudkvalitén är bra och bildkvalitén är så bra som den kan bli. Kameravinklarna är trevliga och till och från varierande och gör därför DVDn till en trevlig upplevelse.
En tråkig sak dock är att varje gång de filmar basisten och sångaren Peter Wagner så är det samma kameravinkel vilket tenderar att bli tråkigt och tjatigt. Det hade varit mycket bättre om de varierade eftersom han under majoriteten av spelningen filmas vid mickstativet.

Annars är de mycket trevligt när man får se gitarristen Victor Smolski som verkligen glänser med sin teknik. Redan på intro delen av första låten Speak Of The Dead så märker man hur vass han är och vilken karisma och scennärvaro han har. Kanske är de för att han är på “hemmaplan” ? Förvisso är han från Vitryssland men sånt brukar ju ändå tända till en. Vi får iaf ett trevligt tal på ryska i början av spelningen från herr Smolski så de märks tydligt att han är pepp på att få spela inför den ryska publiken.

Trummisen Mike Terrana gör också en väldigt bra insats och man får verkligen känslan av en toppklass trummis, tyvärr spelar han inte längre med bandet.
Peter Wagner.. ja vad ska man säga, han gör sin del och man kan inte klaga på det alls.

De som många klagat på är låtlistan, att den mestadels består av låtar från Speak Of The Dead, men själv tycker jag de är lite intressant då de spelar en låt som är ca 20 min lång indelad i 7 olika delar.
Dock kan jag klaga lite på att de inte använde en live orkester då många delar av den låten är symfoniska, men man kan ju inte få allt!
Till slut avslutas konserten med några klassiker som Don´t Fear The Winter och Higher Than The Sky.

Här finns också en bonus DVD som innehåller några musikvideos, live inspelningar från Masters Of Rock Festivalen 2006 samt dokumentär om turnén och inspelningen av DVDn.
Och som bonus får man konserten på CD också vilket är något jag tycker ska vara krav varje gång man ska släppa en live DVD, så riktigt bra jobbat där!

Eftersom jag tidigare inte varit så glad för Rage och håller på att “lära” mig tycka om dom, så kan jag inte ge jättehögt betyg men jag måste ändå sätta lite högre då Full Moon In St. Petersburg är en jäkligt bra konsert, i kombination med bra bild och ljud blir det en mycket trevlig upplevelse.
Kolla in den om du gillar Power Metal.

6/10

Foto: Thomas Gustafson

Posted in: Metal, Power Metal