Future Sound Experience – Popol Vuh

Posted on April 26, 2013

0


För er som inte vet så är Popol Vuh ett band som blivit väldigt kända för sin speciella musikstil, närmare bestämt Krautrock.
Dessa tyskarna med Florian Fricke (1944-2001) i spetsen har sedan starten 1970 försett världen med unik och vacker musik i många olika former, allt från New Age till Electronic musik.

De har också varit väldigt involverade i att skriva soundtrack till en del av Werner Herzogs filmer, däribland klassikern Nosferatu från 1979. Och jag blev väldigt förvånad när jag såg just den filmen för att en del av musiken var otroligt vacker och helt opassande för en skräckklassiker. Men å andra sidan så är den vackra musiken bara spelad under kärleksscenerna vilket skapar en väldigt fin och vacker stämning, vilket visar på hur genialisk Florian Fricke är på att skriva musik.

Låten råkar faktiskt finnas med på just Future Sound Experience och går under namnet Weinen und Lachen. Jag förstår verkligen inte varför denna inte finns med på Nosferatu albumet då det var en av höjdpunkterna i den filmens soundtack, men jag är glad att den existerar iaf på någon skiva så man kunde få tag i den. Dess vackra pianospel och övriga instrument klackar ihopa så perfekt och skapar en enormt vacker och unik stämning.

Det var faktiskt den största anledningen till att jag köpte skivan, men tyvärr är Future Sound Experience jäkligt svår att få tag på och DYR dessutom. Men jag hittade den på amazon för över 30 dollar (!), men lyckades dock få hem deras mästerverk Aguirre (som också är soundtrack till en av Herzogs filmer) innan denna landade i brevlådan.
Men får du tag i Future Sound skivan så köp den och du kan nog skatta dig lycklig, om du nu gillar Popol Vuhs musik.
Tilläggas bör ju också att detta är en samlingsplatta med nyinspelade versioner av gamla Popol Vuh låtar som Morgengruss, Gutes Land och Kleiner Krieger. Så alltså INTE ett studioalbum även om jag skulle vilja betrakta det som så.

Det är inte deras bästa skiva, Aguirre är som sagt mycket bättre i min åsikt men här finns också så mycket vacker och härlig musik att avnjuta i stillsamhet så det är värt priset och tiden att kolla upp den. Aguirre däremot innehåller en låt på 16 minuter som nästan bara är värdelös, så att jämföra de två skivorna är rätt krångligt men överlag tycker jag Aguirre bättre.
Hela Future Sound Experience innehåller låtar som är att lyssna på och de alla hör ihopa på något vis känns det som, och de bidrar till den hela speciella stämningen som den utsöndrar. En sak jag dock inte riktigt förstår att de här och där ringer telefonliknande ljud i bakgrunden och vid något tillfälle låter de som någon barnkör inspelat från någon dokumentär om Afrika? Men ja, Popol Vuh är ju förvisso kända för att ha väldigt random inslag i sin musik..

Jag kan inte direkt påstå att jag lyssnat jättemycket på Popol Vuh, men i dagsläget tycker jag Aguirre är bäst men Future Sound Experience är också en helt fantastisk skiva som alla fans av New Age, Electronic musik och liknande borde kolla in. Det är inte ett mästerverk men snudd på det ;)

7/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Övrigt, Folk