Hin-Fort – Trist

Posted on April 26, 2013

0


Tyvärr kan jag inte snärta till det och säga att Trists skiva Hin-Fort verkligen är trist, för det är den inte..
Dock känns den som ett experiment som Aran (Lunar Aurora) gjorde för att försöka tjäna pengar bara.

Till att börja med så är Hin-Fort uppdelad i två CD skivor, dvs 8 låtar som fördelats på två skivor.
CD 1 innehåller bara en låt, Hin, som är 59 min och 59 sekunder lång. Wow vänta lite nu..
Varför göra en så lång låt?? Jag som lyssnar mycket på Drone och Sunn O))) i synnerhet är van vid långa låtar upp mot 20 min osv, men 60 minuter? Behövs det verkligen?

Enkelt svar: nej. Hin är en enda lång Ambient/Black Metal låt med en del filmcitat inkastat här och där, och även om jag vill erkänna att låten är bra så är den för lång. De första 13 minuterna är bara brus och oljud, sen börjar Black Metal delen som känns väldigt lovande och fyller sitt syfte men den fortsätter i princip sådär resten av skivan utan någon större förändring.

Hade det varit lite förändringar och variation så hade Hin kunnat bli en riktig klassiker, men jag tror bara Aran hittade några riff han tyckte om och sen bestämde sig för att göra en 60 minuter lång låt.
Om man bortser från det och inte tänker på detta lurendrejeri så uppfyller faktiskt Hin kriterierna för att vara bra enligt mig, den är bara grymt överdriven och 20 min hade räckt gott och väl.

Om vi går över till CD 2 så är det helt annorlunda i jämförelse med första CDn. Alla låtar är Dark Ambient stil och med en hel del filmcitat som på första skivan. Här finns de låtar som ligger på runt 16 min max och nu känns det mer som det finns någon mening och kreativitet i bakgrunden.
Om du släcker ner rummet och kör igång CD 2 så kan den ge dig en och annan tanke och bild i huvudet under tiden du lyssnar och ligger still i mörkret.
Aran gör faktiskt ett mycket bra jobb och man märker att han drar med sig erfarenheter från Lunar Aurora, och för de som gillar Dark Ambient, Drone musik och liknande bör verkligen kolla upp denna. Ta då en närmare titt på låtarna Nacthflug och Licht Aus!
Tyvärr är Hin-Fort jävligt svår att få tag på. Jag har letat igenom hela internet och kunde verkligen inte hitta den, förens jag till slut hittade den på ett australienskt skivbolag som hade något ex kvar.
Så grattis till er som fick tag i den, och lycka till för er som vill ha den och som letar efter den.
Om någon är intresserad kan jag även länka er till skivbolaget där jag hittade den, kanske har dom något ex kvar?

Man kan ju heller inte slutföra en recension på Hin-Fort utan att nämna något om omslaget. Min första reaktion var att den var överarbetad och klyschig, men tittar man närmare på den och lyssnar på musiken som finns här så blir den helt plötsligt otroligt vacker. Riktigt vacker konst!

Tycker definitivt att alla som är intresserade av atmosfärig musik, Dark Ambient, Drone osv ska kolla in Hin-Fort då det faktiskt är en jäkligt bra skiva som utstrålar väldigt mycket känslor och stor atmosfär. En riktig stämningsskapare!

7/10

Foto 1: Patrik Renmark

Foto 2: Sindar. Använd under tillstånd av Aran/Used with permission from Aran

