Home At Last – Grave Digger

Posted on April 26, 2013

0


Grave Digger kommer ju snart släppa sitt nya album Clash Of The Gods som verkligen sparkar röv och tänkte därför det kunde vara värt att ta en titt på singel EPn Home At Last.
Detta kommer bli ganska kort för att en singel har inte mycket att säga i jämförelse med ett helt album, men det som får Home At Last att sticka ut lite är att den innehåller 2 låtar som INTE kommer finnas med på Clash Of The Gods, samt några tidigare redan släppta live låtar.

Okej vi börjar med en fråga, varför göra en EP som innehåller låtar som redan finns tillgängliga?
Jag tycker ska man släppa en ny skiva eller EP så ge den inte bonus låtar som redan finns eller som blivit släppta på tidigare album!
Nu snackar jag ju naturligtvis om Ballad Of A Hangman, Excalibur och Heavy Metal Breakdown från Wacken spelningen där samtliga finns tillgängliga på CD/DVDn The Clans Are Still Marching.

Ta de inte fel för The Clans Are Still Marching är en fantastiskt bra live konsert med ett av de bästa banden i genren, men jag förstår verkligen inte meningen med att ta med dessa låtar IGEN.
De kunde ju gett oss något nytt eller annat live material från en annan spelning.
Iaf, om man bortser från det så är det ju en bra bonus eftersom låtarna är otroligt bra framförda.Men nu skiter vi i de och går vidare med Home At Last som inte bara innehåller singeln från kommande skivan utan även Rage Of The Savage Beast och Metal Will Never Die.
Singeln har jag nämnt under min Clash Of The Gods recension och den är en fullständigt underbar Grave Digger låt, och Rage Of The Savage Beast håller också en väldigt hög GD klass men känns ändå lite tunn och troligtvis därför den uteblev från Clash Of The Gods.

Metal Will Never Die är också väldigt bra, men jag är så otroligt trött på alla dessa metal-hyllnings låtar som finns överallt. Vi vet att ni spelar metal och älskar det och vi älskar också metal, vi behöver inte få de tryckt i ansiktet hur många gånger som helst! Visst kan jag förstå att en del band vill visa sin hyllning till genren och övriga band som inspirerat dom, men det börjar bli otroligt uttjatat och tråkigt att lyssna på.

I övrigt måste jag säga att Home At Last är en underhållande EP men tyvärr ger den ingen stor inblick i hur Clash Of The Gods låter, men det var kanske inte syftet heller?
Tycker den är helt klart värd att köpa i och med att man får två låtar som inte finns med på det kommande albumet, men minus för de live låtar som redan blivit släppta tidigare som dessutom tar upp hälften av EPn.

3/5

Foto 2: Jens Howorka

Posted in: Metal, Power Metal