Imaginations Through The Looking Glass – Blind Guardian

Posted on April 26, 2013

0


Imaginations Through The Looking GlassOm man vill uppleva Blind Guardian live så ska man antingen gå på deras konserter eller se Imaginations Through The Looking Glass.
Tidigare har bandet släppt två live skivor från olika tidsperioder i karriären som båda varit riktigt bra, men ITTLG slår nog båda med råge. Denna live DVD är faktiskt så fruktansvärt bra så jag inte riktigt vet var jag ska börja..

Okej, vi kan väl börja med att ljudkvalitén inte är den bästa. I menyn ser de bra ut men när man kör igång DVDn får man skruva upp volymen rätt högt.
Men bortsett från det så finns här inte mycket mer att klaga på.
Bandet brinner verkligen och gör en utomordentlig show, Hansi Kürsch är fantastisk som vanligt även om man märker att han börjat tappa rösten lite. Gitarristerna André Olbrich och Marcus Siepen står för en insats som förväntas av dom, och ex trummisen Thomen Stauch är perfekt som vanligt.

Ett undantag är dock vissa låtar som Punishment Divine som förvisso är en svår låt att framföra live, men då hade dom kunnat strunta i den istället för att slakta den såhär.
Den 13 minuter långa And Then There Was Silence är bra framförd men är liksom Punishemt en ganska svår låt att framföra, så jag föredrar original versionen!

Vad som är rätt kul är att här finns väldigt mycket låtar från Imaginations From The Other Side som tidigare inte funnits med på live plattorna, som And The Story Ends och The Last Candle.
Det är för övrigt två låtar jag tycker de alltid borde framföra live!
Nej som sagt här finns en helt fantastisk setlist på hela 20 låtar och 2 timmars speltid totalt!
För att inte glömma att här finns en bonus DVD med dokumentärer, backstage material och bonus live videor från A Night At The Opera turnén.

Bildkvalitén är riktigt snygg och bra kameravinklar utan krångel och skit som på den nya Maiden DVDn exempelvis. Det hela kombinerat med en otroligt bra framförd konsert ger verkligen ordentligt liv i låtar som Mirror Mirror, Nightfall och Time Stands Still (At The Iron Hill).
Klassikern Lord Of The Rings och publikfavoriten The Bard´s Song (In The Forest) sticker verkligen ut, mest pga en enormt engagerad publik som verkligen får en att rysa till av välbehag.
Förstår ni inte mig? Leta upp de på youtube så får ni avgöra själva ;)

Även om bandet inte ställer till med så mycket till scenshow så har medlemmarna en enormt bra närvaro, men det är ju lite extra trevligt i låtar som A Past and Future Secret där stora eldar tänds och verkligen skapar en medeltids/fantasy känsla som passar låten perfekt.

Även om spelningen har en enormt grym setlist så saknar man ändå vissa klassiker som Majesty och Time What Is Time, men vafan.. jag borde egentligen straffas för att jag ens klagar på detta för Imaginations Through The Looking Glass är nog det bästa Blind Guardian någonsin gjort.
Och jag skulle nästan kunna våga gå så långt och säga att de kan vara en av de absolut bästa konsert DVDerna någonsin.

Så är du ny på Blind Guardian så skulle jag starkt rekommendera denna, och äger du den inte så gå och köp den med en gång!
Den har förvisso alltid varit dyr och fick därför mig att avstå från den länge, men när jag väl köpte den så insåg jag hur värd den var priset!

Det enda tråkiga är att Imaginations Through The Looking Glass bara släppts på DVD.. fast nu i Januari tror jag det var så ska bandet släppa en box med alla skivor från 1988 till 2002, och därmed inkludera denna DVD för första gången på CD. Äntligen!
Jag stör mig så jävla mycket på när konserter bara släpps på DVD och inte CD eller tvärtom, så det känns underbart att denna konsert äntligen kommer släppas på CD!

9/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Metal, Power Metal