Inspiration – Suita De Ora

Posted on April 26, 2013

0


Suita De OraSuita De Ora är väl ett ganska så hittills okänt ryskt Goth Metal band som har en god idé för ett sound, men som nog misslyckats med det.

Nu är jag ingen expert på Goth Metal då det inte är min genre direkt, och även om Inspiration har sina stunder så är de faktiskt en stor besvikelse.
Första låten jag hörde var Magic och blev verkligen förvånad och kände att jag bara måste få höra mer. Tyvärr var de svårt att hitta mer från dom så jag tog till min gode vän Vladimir och köpte den av honom, och där började besvikelsen.

Jag vill lyfta fram att musikerna i Suita verkar till att vara riktigt bra, men skivan domineras av tråkiga mediokra eller instrumentala låtar som aldrig tar slut. Det är ett av mina största problem med Inspiration, här finns för många instrumentala låtar som får en att somna.
Tanken med soundet är god men dom misslyckas tyvärr och jag hade mycket hellre hört Metal låtar istället för en synth som tutar på medans trummorna slår. Låt gå för om de instrumentala låtarna hade varit någon minut långa men nu är dom betydligt längre än så, exempelvis Once Tears Become A Rain som även är sist på plattan är ju 13 minuter lång!
Och Once Tears Become A Rain? Skulle de inte varit “Become Rain”?

Sångerskan Lin gör dock en väldigt bra del på de låtar som faktiskt innehåller text, hon har en väldigt varm och passionerad röst som jag tror folk kommer höra mer av i framtiden. Resten av musikerna är duktiga de med men dom har verkligen inte låtskrivandet i sig enligt mig.
Magic är i princip den enda låt som jag tycker är bra och kan lyssna på flera gånger om, resten saknar tyvärr det där lilla extra.
Måste dock ge plus för ett vackert omslag!

Goth fans skulle säkert gilla Suita De Ora om de nu gillar band med kvinnlig sång och atmosfärig musik, men de här ryssarna var inget för mig. Dock skulle jag hålla utkik efter nästa platta när (om) den kommer, för det har ju hänt förr att band ryckt upp sig rejält efter en dålig debut.

3/10

Bild: Robin Renmark

Posted in: Metal, Ryskt/Slaviskt