Live After Death – Iron Maiden

Posted on April 26, 2013

0


Live After Death brukar ses som världens genom tiderna bästa live album tillsammans med Kiss album Alive!. Dock förstår jag verkligen inte varför och jag vet att jag brukar skriva så men i detta fallet förstår jag inte så mycket vad folk ser i denna skivan.
Visst finns det bra stunder här men de mesta är faktiskt skit som jag inte förstår hur folk kan tycka är bra.

De största felet jag pratar om är Bruce Dickinsons röst. Många undrar säkert varför jag skulle våga klaga på den, men den är rent ut sagt skit här. Det märks att bandet haft en tung, lång och jobbig världsturné och hans röst har verkligen tagit stryk. Han tappar rösten och det låter ju fan nästan som han är i målbrottet hela jäkla spelningen.
Jag har hört tidigare inspelningar från samma turné och då lät han betydligt bättre så jag förstår verkligen inte varför bandet valde att släppa just de här två (just det, de var två spelningar på Long Beech Arena som blev Live After Death) spelningarna.

Här finns däremot en mycket bra setlist med många ovanliga Maiden låtar såsom Aces High, Rime Of The Ancient Mariner, Powerslave och Flight Of Icarus. Och såklart klassiker som The Number Of The Beast, Hallowed Be Thy Name och Run To The Hills.
Numera är många låtar uttjatade till max, men man får ta i akt att när skivan kom så var Iron Maiden jättestora och ganska tidigt i sin karriär så setlisten går faktiskt inte att klaga på.

Framförandet är väldigt bra också, men det är produktionen och mixningen som drar ner hela konserten. Jag tror definitivt att det var en jävla upplevelse för dom som var på plats, men på skiva låter de inte bra.
Och äldre inspelningar från Hammersmith ett par år innan är betydligt bättre så jag förstår inte vad det var som gick fel här.

Så jag förstår verkligen inte varför folk gillar Live After Death så mycket, och jag hör ALDRIG folk som klagar på Dickinsons röst. Hur kan man INTE undvika den? Ursäkta men jag förstår verkligen inte hur folk kan missa den, så är det någon som läser detta och har en åsikt skriv den jättegärna då i kommentarfältet :)

Jag tycker inte där finns mycket mer att säga än att de som gillar Iron Maiden kan finna bra saker här då skivan inte är helt värdelös, men vill man börja bra med Maiden kan man ta något av deras andra live album eller studio album. Jag skulle rekommendera bland studioalbumen Brave New World, Somewhere In Time eller Killers. Bland live albumen skulle jag föreslå Rock In Rio, En Vivo eller A Real Live One.

Och just det, får ju inte glömma att omslaget är ett av Derek Riggs kanske allra bästa verk. Fantastiskt vackert!

5/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Metal