Live In Studio – Aria

Posted on April 26, 2013

0


För er som läst min recension på Arias senaste studio album Phoenix vet om att Aria nyligen skaffat sig en ny sångare i form av Michail Zitnjakov som jag även hyllade i samma recension.

För bara några veckor sedan så släppte de ryska metalhjältarna en live skiva inspelad i studion. Dvs en inspelning av bandets repningar inför Phoenix turnén.
Bandet går själva ut och berättar att anledningen med detta skivsläpp är för att fans som inte har möjlighet att se bandet live, eller bara är nyfikna på att höra hur Zitnjakov låter på de äldre låtarna ska få sig en chans att få höra det.

Tack Aria! Jag fullständigt älskar Michails insatser på Phoenix och har länge velat höra han sjunga klassiker som Geroi Asfalta och Ulitsa Ros och eftersom jag precis missade deras spelningar i Tyskland så får jag chansen att höra det här!
Och jag fullständigt älskar de! Den där jäveln sjunger så bra så de ryser i kroppen på mig! Michail Zitnjakov är sannerligen den bästa sångare Aria någonsin haft och spöar Kipjelov och Mikheev med hästlängder!

Här finns lite blandade klassiker och ovanliga låtar, och det är jävligt kul att få höra gamla klassiker som Igra S Ognjem och Krov Za Krov helt förnyade i de nya Aria soundet och Zitnjakovs underbara röst.

Höjdpunkten är Ulitsa Ros, jag ryser verkligen när jag hör denna versionen, och den behövde ett upplyft från den tråkiga och dammiga versionen från 87.
Men en sak som känns lite tråkigt med detta skivsläpp är att det bara är äldre låtar.. och inte live inför publik.
Om man nu ändå vill att folk ska höra hur han låter och folk som inte har möjlighet att se dom live ska få en uppfattning, kan man inte då ge dom en live inspelning med fler låtar och då även ge dom chansen att höra nya låtar live? Jag skulle ju göra vad som helst för att få höra Boi Bjez Pravil live.

Istället får vi bara 12 äldre låtar varav en del av dom redan finns inspelade live ett flertal gånger. Hade de släppt en riktig live platta istället så hade man kanske fått 20 + låtar.
Nåja, jag ska inte klaga för mycket då Live In Studio är en väldigt underhållande skiva för Aria älskande som mig själv, men de skulle även vara ett bra ställe för den nyfikne att börja på.
Och än en gång är de Vladimir från CD-Russia.Com som försett mig med detta underbara stycke musik.
Vill ni ha den så beställ den från hans sida, jag rekommenderar Live In Studio starkt!

8/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Metal, Ryskt/Slaviskt