Love Over Gold – Dire Straits

Posted on April 26, 2013

0


De flesta känner nog till Dire Straits och bandets frontman Mark Knopfler. Skivan Brothers In Arms är en tidlös klassiker som ingen glömmer, men den får tyvärr folk att glömma allt annat bra Dire Straits har gjort.

Love Over Gold är bandets fjärde skiva och kom bara ett par år innan Brothers In Arms och är ett minst lika stort mästerverk i min åsikt. Anledningen till att jag valde att köpa Love Over Gold istället för Brothers In Arms var för att jag kände igen omslaget från när man var mindre och kollade igenom farsans skivor, och jag har alltid känt att de var något speciellt med den fast jag aldrig lyssnat på den.

Såklart hade man hört låten Private Investigations på senare tid, men allt annat från plattan var okänd mark för mig men jag kände ändå en stark åtrå för den att jag bara var tvungen att införskaffa mig den.
Jag hade under en tid lyssnat mycket på Mark Knopflers solo album och utvecklat en stor kärlek för hans gitarr teknik och sångröst, så självklart blev man ju nyfiken på bandet där han varit mest aktiv i och känd för.

Och jag skulle inte bli besviken heller. Trots att här bara finns 5 låtar så är det ett fullt studioalbum, då ingen låt klockar under 5 min.
Första låten Telegraph Road börjar väldigt tyst, och jag tittade med stora ögon när jag såg att öppningslåten var hela 14 min lång.. inte direkt vad man förväntar sig från första spåret!
Hursomhelst, låten kommer igång och förmedlar en väldigt glad och rockig känsla där pianot har en stor roll. Mark Knopflers sköna gitarrsolon och fantastiska röst gör sig mycket bra här och redan i början av Telegraph Road så känner man att man har en kanon skiva framför sig.

Låt nummer 2 är den tidigare nämnda Private Investigations som också är en av Dire Straits mest kända låtar. Det är också en av få låtar som under lång tid skrämt skiten ur mig!
Haha känns dumt att skriva så i nuläget för jag har börjat uppskatta den och Knopflers kreativitet, men den låten är omringad av spökliga toner och vid 3:50 tystar låten ner och en ständig bas slår en gång i sekunden och skapar en äckligt kuslig stämning. Resten av låten fortsätter så, fast med lite små gitarrslingor här och där så den där kusliga känslan försvinner lite.

Nej fan, kan man få mig rädd för de där, då har man verkligen lyckats med något!
Numera skrämmer den mig inte för jag har börjat inse de vackra med den, men jävlar vad länge de tog för mig att kunna lyssna på den i mörkret innan man ska sova. Prova själv ;)Sen följer Industrial Disease som helt vänder upp och ned på skivan. Inte alls den musik man hade förväntat sig efter två långa tunga låtar som Telegraph Road och Private Investigations.
Nej här har vi en glad och pampig låt fylld med elorgel i stil med klassiska låten Walk Of Life från Brothers In Arms plattan. Jag lovar, ALLA har någon gång hört den så ni vet på ett ungefär hur detta låter då.
Men de är rätt skönt att släppa loss lite efter så långa avancerade låtar, så Industrial Disease kommer vid ett perfekt tillfälle, bra jobbat!

Titelspåret Love Over Gold drar ner tempot igen och låter de som de tidigare låtarna fast nu med en lite mer vacker karaktär. En mycket fin och välskriven låt som inte får missas.
Och sista låten It Never Rains avslutar detta glömda mästerverk på ett perfekt sätt med en ganska typisk Dire Straits känsla och lite snudd på episk arena rock. En riktigt go och härlig låt med andra ord!

Love Over Gold är överlag en väldigt uppskattat platta men jag tror tyvärr Brothers In Arms stal uppmärksamheten lite från samtliga skivor i bandets diskografi, vilket är lite synd.
Jag är väldigt glad att jag köpte denna istället för BIA, och den är ett bra exempel på den ultimata skivan. Ni vet många klagar ju ofta på att skivor kantas av såkallade “fillers”, alltså låtar som man skrivit för att fylla ut ledig plats på skivan. Men Love Over Gold har 5 låtar vilket är väldigt lite, men fan samtliga låtar är verkligen guld värda! Bättre att sluta när allt är bra än att ösa på tills bara skit kommer ut.

9/10 

Foto 1: Robin Renmark

Foto 2: Sean M Edgar http://www.seanmedgar.com/ 

Posted in: Rock