Maiden England 88 – Iron Maiden

Posted on April 26, 2013

0


Maiden EnglandJaha nu var det dags igen för ännu ett Iron Maiden släpp. Nästan exakt ett år efter den senaste live plattan/DVD släpptes kommer det efterlängtade återsläppet av Maidens klassiska live VHS Maiden England, som spelades in 1988 under Seventh Son Of A Seventh Son turnén.

Bandet är och har varit ute på turné nu där de framför många låtar från denna eran och även återskapat den klassiska och grymma scenshow de hade på den tiden, och då blev min första tanke till varför de ändra omslaget? Varför ändra omslaget och ge en indikation på att detta är något nytt, när det egentligen bara är en återutgivning av en gammal VHS fast nu på DVD?
Det hade ju varit bättre att behålla det gamla omslaget och ifall de nu planerade att släppa ännu en ny live platta/DVD från denna turnén de håller på med nu skulle de kunna nyttja det nya omslaget istället eftersom det är mer aktuellt och passande för det, än vad det är för denna DVD.
För övrigt hade jag hellre sett att bandet släppte en nyinspelad konsert från denna turnén då låtlistan är bättre och musikerna likaså.

Men Maiden England har länge setts som en klassiker och många fans har väntat länge på detta, även jag själv och tycker det är trevligt att de har putsat upp bildkvalitén, ljudet och även lagt till några låtar som inte fick plats på VHSen. Dessutom finn på dubbelalbumet samtliga låtar, på CD versionen som kom ut med andra utgåvan av VHSen fick de klippa bort några stycken.
Så med andra ord är detta första gången vi får denna konsert i sin helhet på CD och DVD!
Och jag måste också ge lite cred till de nya ljudet som låter väldigt mäktigt, originalet lät så tunt och nästan destruktiv.
Maiden England 3Låtlistan i sig är intressant men inget speciellt utöver det vanliga Maiden gör, de fans som gillar SSOASS skivan lär ju gilla att här finns några låtar därifrån och någon enstaka från äldre album, men i övrigt är det bara samma upprepade låtar som Maiden alltid spelar så det blir ganska fort trist.
Scenshowen däremot är verkligen helt awesome! Bandet gör ju inte mycket som vanligt men den enorma Eddie i bakgrunden och islandskapet, wow säger jag!
Nu har de ju dessutom återskapat detta och gjort det ännu häfigare för den pågående turnén så jag kan verkligen inte bärga mig tills jag ska se dom!

Sen finns här en bonus DVD med dokumentärer, bland annat fortsättningen på Maidens historia.
De började på den serien med DVDn The Early Days som kom ut 2004, och som fortsatte på Live After Death och jag måste i ärlighetens namn säga att nu börjar det bli tråkigt.
Till en början när Early Days kom var det intressant och bra, men nu är det bara så extremt utdraget och det är samma visa om och om igen.

Ja nej, här finns egentligen inte mycket mer att säga. Maiden är inte i toppform men det är långt ifrån deras sämsta framförande heller, en DVD alla fans borde köpa tycker jag!

7/10

Foton: Robin Renmark

Posted in: Metal