Marduk Live At Malmöfestivalen 2012

Posted on April 26, 2013

0


En mängd människor som säljer skit och annat mög vid sina stånd, matlagning så de ryker något djävulskt, folk i massor och såklart musik och underhållning.
Det är Malmöfestivalen som inträffar varje år och som har blivit en folkkär festival hos skåningarna där de oftast bjuds på underhållning av många slag, mat och musik som nämnt ovan.

Tidigare har de bjudits dit många storartister som Mayhem, Flogging Molly, The Ark med många fler, och de bästa av allt är att konserterna är gratis! Okej, nu bryr jag mig inte om The Ark men där brukar finnas mycket annat bra ;)
I år var det bara Marduk som föll mig i smaken och som trogen fan kände jag ju ett enormt sug att gå eftersom jag inte sett östgötarna på 2 år. Senast var i Göteborg 2010 och då hade de precis släppt sin vekliga platta Wormwood och bandet var överlag lite slutkörda kändes det som, men i år kom de nya mästerverket Serpent Sermon och de märktes även ikväll att bandet var tillbaka i toppform!

När jag kom till platsen var de inte mycket till folk men där fanns en del hängivna fans på plats och jag lyckades nog ta den bästa platsen där fanns, nämligen längst fram i mitten ;)
Solen sken medans de lokala punkbandet Terrible Feelings spelade en bit därifrån men lagom tills kl 18 när Marduk gick på hade folket samlats och regnmolnen krupit fram och skapat en kuslig stämning, en sådan som behövs till en Marduk spelning.

Bandet öppnade med klassikern On Darkened Wings och redan då märkte man vilken energi bandet kommit tillbaka med och de kändes som en mycket lovande konsert (har för övrigt aldrig hört Mortuus prata såhär mycket med publiken).
Nowhere, No-One, Nothing från Wormwood skivan kände jag bara att jag ville få genomlida så fort som möjligt men den var faktiskt förvånadsvärt bra framfört, men sedan kom bombnedslagen Serpent Sermon och Still Fucking Dead (Here’s No Peace) som i min åsikt var de bästa under hela spelningen och fick en att verkligen undra var Nowhere, No-One, Nothing försvann..
Klassikern Azrael var också en av de få låtarna som verkligen stack ut tillsammans med Womb of Perishableness som gjorde sig riktigt bra live.Men efter ca halva konserten kändes de som bandet tappade formen lite även om de fortfarande var avsevärt bättre än i Göteborg för några år sedan. Inte förens de tagit en kort paus, Mortuus kallat fansen för fittor och presenterat klassikern och extranumret Wolfs kändes de som att de repat sig och kunde avsluta mycket starkt!
12 låtar känns väldigt lite och tråkigt, men man kan inte vänta sig mer på en festival som är gratis dessutom. En timme Black Metal av den finaste sorten, det är bara att tacka och ta emot ;)
Marduk överraskade stort och jag ser en ljus framtid trots några år av tillbakagång.

8/10

Foton: Anders Svanberg
Video: http://batterisyra-fanzine.blogspot.se/

Posted in: Övrigt