Nightwing – Marduk

Posted on April 26, 2013

0


Först ut på veckans Black Metal tema blir en jag länge velat göra, nämligen svenska bandet Marduks femte platta Nightwing.
Det är en personlig favorit hos mig, och anses av många fans vara den bästa och mest kreativa skivan de gjort.

Gitarristen, låtskrivaren och grundaren Morgan Steinmeyer Håkansson är ett musikaliskt geni och de visar sig inte minst på Nightwing där han kombinerar hård, hyper snabb, melodisk Black Metal med en otroligt ond atmosfär som bara han kan skapa.
Det är sällan jag ser en sådan otroligt begåvad musiker som har konsten att skriva så hårda och råa låtar, och samtidigt kunna skapa mästervärk i lugnare mid tempo låtar och Nightwing besitter även några av Marduks bästa inom den kategorin.

Sen har ju mycket att göra med de övriga bandmedlemmarna, sångaren Legion gör enligt mig en av sina bästa insatser i bandet och bidrar mycket till denna onda atmosfär.
Även om han låter ganska likt många andra sångare inom genren gör så har han ändå sin signatur och är som klippt och skuren för Håkanssons musik. Den nuvarande sångaren Mortuus är bra och passar de nya Marduk, men han är inte lika bra på de äldre materialet som Legion var.

Nightwing är den första av tre skivor som ingår i en triologi och följdes upp av klassikern Panzer Division Marduk och La Grande Danse Macabre och är enligt mig den bästa av alla tre också. Jag kan inget annat än att älska den, och den är som sagt en av mina personliga favoriter i Marduks discografi för att den verkligen spottar ur sig bland de bästa inom Black Metal jag någonsin hört.
Produktionen är inte heller helt ren även om den är bra, vilket gör att inga av instrumenten hörs dåligt. De enda jag skulle klaga på då är Legions röst som ligger lite dovt i bakgrunden, men de bidrar ändå bra till skivans atmosfär och råhet.
Jämför med World Funeral där produktionen nästan är fläckfri och sången hörs betydligt mer.

Men här finns odödliga klassiker som Of Hells fire och Slay the Nazarene, där Legion själv utnämner den sista som något ALLA Marduk fans borde känna till.
Låten Dreams Of Blood And Iron är ett av de lugnare mästerverken som verkligen bör lyftas fram. Bara synd att dom inte lirar den live något mer..

Det här blir en kort recension för de finns inte mycket mer att säga mer än det som sagts.
Det är en fruktansvärt bra platta som alla Black Metal älskare borde äga och dyrka.
Special utgåvan med en bonus DVD gynnar nog många men jag tyckte den dåliga bild och ljudkvalitén nästan gjorde de värdelöst. Men det är min åsikt bara.

8/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Kenneth Solfjeld

Posted in: Black Metal, Metal