Original Sin – Pandora´s Box

Posted on April 26, 2013

0


Original SinWow, is this a steaming pile of goatshit..
Nej inte riktigt men liksom Jim Steinmans tidigare platta Bad For Good så kunde låtara fått en bättre behandling.
Men till skillnad från Bad For Good som har en lång rad klassiska Steinman låtar så har Original Sin mindre bra låtar men behandlats mycket bättre.

Låt oss börja med att i princip alla låtar på plattan har vid senare tillfällen gjort covers på som fått mycket mer uppmärksamhet som exempelvis It’s All Coming Back To Me Now med Céline Dion.
Även Meat Loaf hade med It Just Won’t Quit och Good Girls Go To Heaven (Bad Girls Go Everywhere) på sin klassiska platta Bat Out Of Hell II.
Och såklart så finns ju Steinmans irriterande dialoger med även här och förstör, men om man faktiskt bortser från att de mesta på denna plattan är skit så är de som är bra väldigt bra.

Nämnda Good Girls Go To Heaven är betydligt bättre här än med Meat Loaf på sång, och It’s All Coming Back To Me Now är hästlängder bättre än med Dion eller någon annan jag hört som gjort cover på denna klassiker.
Burt Bacharach låten My Little Red Book som Ellen Foley sjunger här är urusel och får mig att bara vilja spy, en totalt meningslös låt att ha med här!

Tråkigt att behöva säga de men jag förstår varför denna plattan blev en flopp när den kom, för här finns enbart några få bra låtar och de som finns här har oftast gjorts bättre vid senare tillfällen av andra artister. Ett annat exempel utöver de nämnda ovan är The Future Ain’t What It Used to Be, en jävligt bra låt men den är inte så bra här. Den duger men både Meat Loaf och Erika Christensen gör den betydligt bättre.
Samma sak gällande It Just Won’t Quit, sången är inte alls bra eller passande men dock skulle jag säga att Roy Bittans pianospel är pampigt och emellanåt bättre än på Bat Out Of Hell II versionen.

Titelspåret ska vi inte ens tala om, så trött jag är på den! Har hört den i många olika versioner, både på engelska och på tyska och ja jag får väl ge mig för att det är en bra låt men jag är så fruktansvärt trött på den. Dessutom är sången tråkig också, så ännu en låt som drar ner plattan.

Jag vill återgå till Bad For Good igen för den skivan var full av klassiker.. nej den skivan ÄR en klassiker, men produktionen är usel och sångprestationerna är dåliga (med undantag för Karla DeVito) men på något sätt lyckas ändå Steinman och Todd Rundgren få ut låtarnas potential. Men här på Original Sin så är det blandat bra och dåliga (mest dåliga) låtar som fått en hyfsad behandling så tyvärr Steinman, jag föredrar faktiskt Bad For Good.
Original Sin är bara till för de som är intresserade av att höra dessa låtarna i andra versioner än de man är van vid.

4/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Rock