Pjotr Tjajkovskijs Nötknäpparen

Posted on April 26, 2013

0


NötknäpparenJulen är snart här och de kryllar av julmusik var man än går, om det så är på ett köpcentrum i stan eller reklamen råkar klicka in på spotify.
Många förknippar även julen med Tjajkovskijs klassiska balett Nötknäpparen och dess musik har använts i många julsammanhang i filmer, reklam på tv eller tv-serier.

Samtidigt så vet jag att de flesta i min omgivning aldrig förknippar Nötknäpparen med julen, men för mig har de alltid varit naturligt då de blivit inmatat för mig via just film, reklam och serier.
När vi för några år sedan skulle juldekorera så ville folk ha lite julmusik men ingen råkade ha det nära till hands, förutom jag då som råkade ha just Nötknäpparen. Det var populärt bland folket men de såg de inte som julmusik medans jag själv njöt och fylldes med julstämning ;)

Idag den 18 december 2012 är det exakt 120 år sedan denna balett hade premiär på Mariinskijteatern i Sankt Petersburg, och därför tänkte jag ge denna “hyllning” då jag personligen tycker musiken är väldigt bra och trevlig att lyssna på. Samt att baletten har ett klassiskt kulturellt värde på många ställen runtom i världen och i min skalle…
Tyvärr har jag aldrig haft möjligheten att gå och se den live men skulle inte tveka att gå om det dök upp en möjlighet, så är det folk som läser detta som har varit och sett den får ni gärna lämna en kommentar här under :)

Ja där finns egentligen inte så mycket mer att säga, Nötknäpparen är ett klassiskt mästerverk som nog aldrig kommer dö. För mig är det julmusik som är perfekt att ha igång när man äter julbord eller bara myser i soffan med pepparkakor och glögg.

Så oavsett vad ni tycker om den så ha en trevlig helg och njut ordentligt då det bara händer en gång om året ;)
God jul på er!

Foto: Robin Renmark

Posted in: Övrigt