Princess Alice And the Broken Arrow – Magnum

Posted on April 26, 2013

0


De brittiska bandet Magnum har sedan starten 1978 levererat proggressiv arena rock av hög kvalité.
Bakom deras hyllade musik står gitarristen Tony Clarkin och sångaren Bob Catley för den största insatsen. Tony har skrivit all musik som bandet har gett ut, och jag måste säga att även om jag tycker de är lite massproducerat så har jag stor respekt för Clarkin som musiker.

Han har alltid visat en stark vilja och stor kärlek för musiken och gjort klart många gånger att han tänker inte sluta förens han inte längre kan spela gitarr. Det har resulterat i 15 studio album med Magnum och två album med Hard Rain.

Bob Catley är den perfekta rösten för Magnum och han utgör en stor del av de karaktäristiska soundet för gruppen, och han har även gästsjungit med Tobias Sammet i hans projekt Avantasia samt haft en egen liten solo karriär.

Princess Alice And the Broken Arrow är bandets fjortonde studio album och det tredje albumet efter återförenadet 2002. Många fans har hyllat denna och anser den vara en av de bättre skivor de gett ut på många år.
Jag var lite skeptisk till den eftersom jag inte riktigt gillade de nya Magnum soundet. Främst stör jag mig på att tempot på låtarna har gått ner betydligt och nästan alla låtar är mid tempo. Jämför man med tidigare klassiska plattor som Wings Of Heaven, Chase The Dragon eller On A Storytellers Night så är musiken överlag mycket snabbare.
Men karaktären och de melodiska finns kvar och det gör att man lätt kan se förbi tempot och ta låtarna för vad dom är, och när man väl gör det så finner man Princess Alice And the Broken Arrow att vara en mycket bra platta.Det tog mig lite tid att erkänna för mig själv att jag skulle göra de, men när jag väl gjort de så körde jag in skivan och gav den en chans, and it blew me away.
Mycket starkt material i form av låtar som Dragons Are Real, Like Brothers We Stand och When We Were Younger utger en mycket behaglig och trevlig musikupplevelse.

Jag klagade ju på tempot.. men här finns faktiskt en låt som lever upp lite till den gamla standarden både tempomässigt och kvalitétsmässigt, avslutningen You’ll Never Sleep. Den påminner lite om gamla klassiker som Days Of No trust från skivan Wings Of Heaven och är en av de bästa låtarna på Princess Alice. Och man får ju inte glömma att nämna Thank You For The Day som även den är en fantastiskt bra låt.

I övrigt finns här inga dåliga låtar, och man märker verkligen att Tony Clarkin lagt ner sin själ och kärlek i denna plattan. Här finns så mycket passion och känslor inblandade så alla som tidigare lyssnat på Magnum kan inte gå fel med denna.
Tyvärr höll inte uppföljaren Into The Valley Of The Moonking samma kvalité, även om den också är bra.

Nej gå och köp denna om du gillar rock, du kommer inte bli besviken ;)

9/10

Foto: Thomas Gustafson

Posted in: Rock