Quantos Possunt Ad Satanitatem Trahunt – Gorgoroth

Posted on April 26, 2013

0


Inte lång tid efter storbråket mellan Gorgoroths grundare Infernus och ex medlemmarna Gaahl och King gick Infernus ut med att han höll på med en ny Gorgoroth platta, och dessutom rekryterat tidigare sångaren Pest som även var med på bandets mest kända skiva Under The Sign Of Hell.

En omstart med andra ord, och visst blev det så bokstavligen! Om man bortset från att hela Quantos Possunt Ad Satanitatem Trahunt (förutom en låt) är långsamma så låter det nästan exakt likadant som de gjorde förr på den gamla goda tiden. Vilket även är väldigt ovanligt numera i Black Metal världen, så bara där fick skivan ett stort plus från mig.

Men här finns inte några dåliga låtar heller utan alla håller en hög standard, men det stora problemet tycker jag är att låtarna är så långsamma. Sen tycker jag heller inte Pest har den bästa rösten och de kombinerat med att låtarna är långsamma gör de rätt tjatigt och tråkigt med tiden.
Building A Man är nog skivans bästa låt tillsammans med Satan-Prometheus som också är den enda låten på skivan som går hyfsat snabbt.
Rebirth är lång, tråkig och känns väldigt seg och Aneuthanasia är på tok för kort och enformig, men annars överlag så är de flesta låtarna väldigt bra och omges mycket av melodiska gitarrer vilket bandet saknade under Gaahl/King eran.Det känns på sätt och vis som Infernus skyndade på denna lite bara för att visa Gaahl och King att han klarar sig utmärkt utan dom och kan dra tillbaka den gamla klassiska soundet, och de är nog anledningen till att alla låtarna är så simpla och lugna.
Nu ska det komma en ny studio platta till hösten har jag för mig, jag hoppas verkligen den är lite hårdare!

6/10 

Foto 1: Thomas Gustafson

Foto 2: Christian Misje

Posted in: Black Metal, Metal