Saint Dominic’s Preview – Van Morrison

Posted on April 26, 2013

0


Van Morrison brukar ses som en av de mest inflytelserika artister någonsin och han har haft enorm framgång sedan karriärens början 1958. Han hyllades till och med i låten Róisín Dubh från Thin Lizzys klassiska skiva Black Rose: A Rock Legend

Många känner till Van Morrison bäst för låten Brown Eyed Girl, vilket är synd för då har man verkligen nonchalerat en otroligt duktig musiker som spottat ur sig mycket bra musik.

Själv anser Morrison att han har skrivit över 100 låtar som han tycker är bättre än Brown Eyed Girl, så bara de uttalandet borde ju få en del som gillar just den låten att kolla upp hans musik lite mer ;)
Tilläggas bör ju även att skivorna Astral Weeks och Moondance anses av många vara bland de absolut bästa plattorna som någonsin släppts. Och jag kan inget annat än hålla med, dom är bara fantastiska.

Kan då hans sjätte album Saint Dominic’s Preview toppa de två mästerverken? Kort svar nej. Men den är inte långt ifrån.
Självså ogillade jag Van Morrison under hela min livstid då min käre pappa alltid lyssnat på honom och jag bara ville spy på den där rösten. Men för några år sedan började jag upptäcka hur bra han faktiskt var, och inom kort fann jag mig äga nästan alla hans skivor.
Och för bara någon vecka sen hovade jag in Saint Dominic’s Preview som är en av de få VM skivor som är rätt svåra att få tag på numera.

Här finns bland annat klassikern Jackie Wilson Said (I’m in Heaven When You Smile) som är en av de gladaste och upplyftande låtar jag någonsin hört. Och monster låten Listen To The Lion på 11 min finns här också, en fantastisk låt som man absolut inte får gå miste om under sin livstid!
Sen har vi också titel låten Saint Dominic’s Preview som påminner en del om Tupelo Honey från året innan.

Resten av skivan håller en hög klass också, men dessa tre låtar är definitivt höjdpunkterna och bland de bästa Van Morrison gjort. Fast det är ändå ganska dumt att säga så eftersom där finns låtar på samtliga av hans 33 studio album som låter så fantastiskt underbart att man bara vill le och älska att man är vid liv och får höra detta.

Saint Dominic’s Preview är inte en av Morrisons bästa, men den finns utan tvekan högt upp på min top 10 lista.
Definitivt värd att kolla!

8/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Folk