Serpent Sermon – Marduk

Posted on April 26, 2013

0


Efter Marduks förra “fiasko” skiva Wormwood återvänder Norrköpings bandet med en splitter ny platta: Serpent Sermon.
Mycket efterlängtad för mig som fullständigt älskar Marduk och som var väldigt besviken på förra skivan Wormwood.

Man fick lite försmak från Serpent Sermon på singeln Souls For Belial, och brutaliteten på den låten visade verkligen vad man kunde förvänta sig av den kommande plattan.
Titelspåret, som även är öppningslåten säger med en gång att Marduk har jobbat bra och länge på att skapa något nytt för sig själva och för att “kompensera” för den tråkiga Wormwood. Sångaren Mortuus låter lite annorlunda (till bandets fördel) och låten i sig börjar påminna en del om Dark Funeral vilket för mig känns väldigt märkligt.

Jag har den senaste tiden tröttnat helt och hållet på Dark Funerals sound och de faktum att de aldrig utvecklar sig själva musikaliskt, men när jag hörde att Marduk började låta som dom blev jag lite fundersam. Men som tur är så är det nog bara denna första låten som ger mig dessa vibbar.
Serpent Sermon är överlag en mycket brutal, mörk och hård skiva.. helt i Marduks klassiska anda!
Här finns inte så många lugna delar som de senaste plattorna brukar innehålla, och här finns även vad nog är första gången en akustisk gitarr används i en Marduk låt ;) Så två stora plus!

Än så länge finner jag skivans låtar ganska karaktärlösa och man finner ingen själ i dom, men det är kanske något som kommer med tiden? Jag gillar iaf de ständiga manglandet som bandet är känt för, och behöver man verkligen få ur sig frustration och ilska så är Serpent Sermon de bästa bandet gjort sedan Plague Angel. Äckligt hårt och rått beskriver Serpent Sermon väldigt bra!
Här finns även en del spöklika toner och stunder på skivan, så det är definitivt den mest annorlunda och experimentala skivan i Marduks karriär.Jag såg nyligen en kort intervju med Morgan Håkansson där han sa att han alltid strävar efter att skapa nytt och unikt, göra det han trivs med och det tycker jag verkligen Wormwood och Serpent Sermon visar då dessa två album nog är bandets mest unika.
Ett stort plus är som kanske nämnt att Mortuus inte bara fumlar och skriker som vanligt utan har förändrat sin sångstil lite, och de förändrar soundet rejält och är väldigt passande för Marduk överlag men i synnerhet på just denna skivan.

Det känns som April och Maj månad är guldmånader i år eftersom Running Wild, Sabaton, Dragonforce, Marduk, Burzum och Katana släppt nya skivor, alla av hög klass!
Snart kommer nog även Grave Digger att gå ut med info om deras kommande skiva skulle jag tro, något jag verkligen ser fram emot!
Köp Serpent Sermon och passa på att frossa i dessa månaders guldkorn, då detta är mycket sällsynt nuförtiden att så många bra band släpper nytt samtidigt, och att alla håller sådan hög klass!

8/10

Foto 1: Robin Renmark

Foto 2: Ingela Hansson

Posted in: Black Metal, Metal