Shadowmaker – Running Wild

Posted on April 26, 2013

0


Rolf Kasparek gick 2009 ut med att han skulle avsluta Running Wild för alltid. Då var han även mycket tydlig med att han tröttnat på de och att han inte såg någon som helst fortsättning eller återkomst med bandet.

Mycket tråkigt för fans som jag exempelvis, men å andra sidan kunde man glädjas åt den otroligt starka discografin som bandet haft genom åren, och dessutom få avsluta de hela med en fantastisk live konsert från Wacken på CD och DVD.

Men i Oktober förra året kom de besked många bara drömt om, Running Wild gör comeback med ett helt nytt studio album i April 2012. Jag höll på att pissa i byxorna nästan och var så jävla glad och förväntansfull när Rolf berättade det samt att detta skulle vara första skivan på länge där han haft tid att skriva material utan press och stress, och framförallt för att han tyckte det var kul!

Det är en av de stora anledningarna till att Running Wild gjorde comeback, Rolf återupptäckte hur kul de var att göra musik.
Jag har hört många som säger att han bör lägga ner bandet och ska han någonsin göra någon ny musik så får han för helvete inte sätta Running Wild namnet på det. Till er säger jag dra åt helvete. Kasparek startade bandet och han har de fortfarande, han gör precis vafan han vill med det och passar de inte så behöver ni inte lyssna på det.

Han säger sig själv vara mycket stolt över Shadowmaker och tycker att han har överträffat sig själv. Men är plattan verkligen så bra?
Nja, jag hatar att vara en som hackar på Running Wild eller annan musik som jag tycker om, men Shadowmaker håller inte riktigt måttet.

Jag vet inte om jag kan säga att den är bättre eller sämre än föregångaren Rogues En Vogue. Shadowmaker låter med som Running Wild brukade göra och jag anar en del Pile Of Skulls känsla över den vilket är mycket trevligt att höra, men Rogues En Vogue har låtar som är starkare än de som är bra på Shadowmaker.

Skivan har också en del låtar som är lite eller mycket ovanligt för RWs musik, men det tycker jag bara är kul att Rolf vågar experimentera lite.
Låten Me And The Boys är ett sådant exempel, och är nog också den mest gayigaste låt jag hört på länge. Men på något sätt fastnar ändå den där pinsamma refrängen i skallen, så jag vill inte klanka ner helt på den!Men de flesta låtar på skivan är antingen bra eller inget speciellt, så överlag skulle jag nog inte säga att det är en dålig skiva men det kunde varit mycket bättre.
Riding On The Tide är nog den bästa här, med en äkta Running Wild känsla med pirat temat i fullt ös.
Piece Of The Action.. titeln får mig att tänka på Meat Loafs låt från Bad Attitude, men inte musiken då den också är en av de få låtarna som har lite klassisk Running Wild känsla över.

Sailing Fire är också en av de låtarna, den får mig att tänka på The Battle Of Waterloo från klassikern Death Or Glory. Med andra ord ett mycket bra och melodiskt stycke.
Skivans avslut Dracula och I Am Who I Am är nog de låtar från Shadowmaker som låter mest experimentala. I Am Who I Am är en helt okej låt, men måste ändå framhäva att Dracula ändå är en av de bättre låtarna.
Locomotiv är de spår som låter lite som nytt Running Wild möter gammalt Running Wild samt lite experimenterande.

Ja, det är jättekul att se att Kasparek har fått tillbaka kärleken för musiken och Running Wild, jag hoppas verkligen få höra mer från honom då jag vet att han inte gjort sitt sista. Han må blivit äldre men han har nog mycket musik kvar att spotta ur sig. Men jag tycker det är lite synd att Shadowmaker inte hade mer att erbjuda, och extramaterialet på bonus DVDn är inte mycket att hänga i granen heller. Bara en kort och tråkigt ihopklipp ifrån när dom spelade in skivan, samt ger Rolf en kommentar för varje låt på plattan.

En trevlig comeback men de kunde varit bättre.
Stay Wild!

7/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Thomas Gustafson 

Posted in: Metal, Power Metal