The Clans Will Rise Again – Grave Digger

Posted on April 26, 2013

0


Clans Will Rise AgainJag nämnde i min tidigare Grave Digger recension (Clash Of The Gods) att The Clans Will Rise Again kändes ganska blek och tråkig i jämförelse, men efter att ha gett skivan en ny chans och några mer lyssningar så har jag väl ändrat lite uppfattning.

Det är absolut inte bandets bästa, men tar man i akt och jämför med exempelvis Ballads Of A Hangman så är den ju mer i klassisk Grave Digger anda och mer melodisk medans Ballads är mer mörk och rå.
Sen har skivan också en speciell betydelse för mig då den kom ut när jag inte gillade bandet men fortfarande var nyfiken på dom, och den första låten jag hörde var Paid In Blood.

Paid In Blood är utan tvekan den absolut bästa låten på hela skivan, och kanske en av mina Grave Digger favoriter. Det var mycket förtjänst av denna låt som gjorde att jag föll för bandet och köpte skiva efter skiva, men konstigt nog var The Clans Will Rise Again den sista jag köpte (om man bortser ifrån den nya plattan Clash Of The Gods).
Låten börjar så starkt med klassiska Grave Digger riff och Chris Boltendahl gör ett fantastisk jobb med sången. Sen besitter den en av de bästa refrängerna i hela bandets historia och man rycks bara med i stämningen så det går nästan aldrig någon gång utan att jag inte sjunger med!

Vi får inte glömma öppningslåten Days Of Revenge som är helt instrumentalt där säckpipan spelar störst roll. Titeln har alltid förvånat mig för låten känns verkligen inte som en hämndladdad låt utan den ger mer en triumferande känsla ifrån sig.
Hammer Of The Scots är liksom Paid In Blood en av de bästa på skivan med en mycket stark refräng och hårda riff. Highland Farewell är singeln och som jag förstått även bandets favorit, och även om den är bra så tycker jag inte den kan mäta sig med tidigare nämnda låtar.
Titelspåret är också en helt okej låt men den ligger absolut inte i topp bland de bästa.Grave Digger Promofoto 2Men sen därefter tar de i princip slut, resten av skivan känns tyvärr ganska medioker och man får nog lägga ner många lyssningar för att uppskatta den mer. Det är nog ingen omöjlighet då jag börjat gilla den mer och mer men här saknas något speciellt, ni vet det där lilla extra.
Låtar som Spider känns nästan lite tramsiga och snudd på pinsamma att lyssna på, The Piper McLeod känns helt okej men har en konstig känsla över sig. Ungefär som att bandet försökt återskapa vad de tror sina fans vill höra men misslyckats, istället för att skriva en låt utifrån sin passion och syfte med bandet. Det är dock ingen superdålig låt så ge den en chans.

Sista låten When Rain Turns To Blood ger dock lite hopp, om än med en tramsig titel så får man verkligen en mörk och ond atmosfär i det hela.
Förväntningarna var nog höga då detta var gitarristen Axel Ritts första skiva med bandet, men jag tycker både han och bandet ändå gör bra ifrån sig och släppt en kanske inte superbra skiva men långt ifrån dålig heller. Clash Of The Gods är bättre utan tvekan, men The Clans Will Rise Again besitter mer en gammal Grave Digger känsla som jag verkligen gillar.
Så jag tycker utan tvekan att ni som är intresserade och gillar Grave Digger (men inte hört denna) ska ge den ett försök, kan vara intressant att höra andras åsikt om denna svårbedömda skiva.

6/10

Foto 1: Robin Renmark

Foo 2: Jens Howorka

Posted in: Metal, Power Metal