The Power Within – Dragonforce

Posted on April 26, 2013

0


The Power Within. Inom vad? Haha självklart är de kraften inom dessa fantastiska musiker som är Dragonforce. Deras senaste skiva är ett mästerverk som förmodligen kommer hyllas långt framöver.

Tidigare album är kända för att utsöndra extremt snabb Power Metal med lite TV-spels inspiration (fråga inte, lyssna på de och bedöm själv) men samtliga äldre skivor från Dragonforce har en väldigt stor charm också.

Inte bara har bandet lyckats göra otroligt snabb och hård metal, men även lyckats klämma in storslagna refränger och 7 minuters långa kuk solon (kuk solon = Shred till förbannelse..), en kombo som funkar bra en stund men som man blir väldigt mätt på ganska fort.
Visst kan man bli imponerad av deras skicklighet och snabbhet, men de blir mycket tråkigt när samtliga låtar är uppbyggda via intro, vers, refräng, vers, refräng och 5-7 minuter långa shred solon.
Dragonforce tidigare verk kan helt enkelt beskrivas som en robot som konstant maler på och ska åstadkomma så mycket förstörelse som möjligt.

Även om jag har respekt för de gamla DF albumen så måste jag säga att bandet mognat rejält den senaste tiden, och med The Power Within tagit ett betydligt större steg framåt.
En stor anledningen är just den biten med solona, för här är dom inte så långa och tråkiga utan väldigt kreativa och lagom för att passa låten i övrigt.

En annan anledning är den nya sångaren Marc Hudson.
Jag har all respekt för ZP Theart som sjungit på alla tidigare plattorna, men Marc Hudson gör ett fantastiskt jobb att ersätta Theart och har fört in ett nytt sound till bandet.
Och den allra största anledningen är dock att musiken är betydligt mer mogen än tidigare och MYCKET mer melodisk med underbara verser och refränger som är omöjliga att hålla sig ifrån att nynna eller sjunga på. Där måste jag lyfta fram låten Wings Of Liberty som nog är den mest unika Dragonforce låten någonsin, samt Cry Thunder som båda är overkligt bra!The Power Within är verkligen vad namnet säger, ett resultat av dessa människors musikaliska genialitet och kärlek för denna typ av musik.
Så många hade gett den fullt betyg och sagt att det var deras bästa hittills, vilket folk alltid gör, men denna gången hade dom rätt. The Power Within är bland de bästa jag hört på mycket länge, och jag blev helt tagen när jag först lyssnade igenom den och kan fortfarande inte fatta det. Här finns inte en enda dålig eller tråkig låt utan samtliga spår är helt fantastiska!
Äntligen den perfekta Dragonforce skivan!

Det tog många år men jag tror definitivt att detta är en början på en ny och bättre era för bandet. De behövde en nystart och fick just precis de på det bästa tänkbara sätt. Det känns lite som AC/DC historien när de precis skaffat ny sångare och släppte en av världens genom tiderna mest sålda album, Back In Black. Och sedan gick de ju uppför.

Jag beställde box utgåvan och då fick man med skivan såklart, en flagga, en kapsylöppnare med en inbyggd lampa och 6 ölunderlägg med avbildningar av hela bandet ritat av basisten, samt en kod för att ladda ner bonus material. Allt förpackat i en grå plåtburk.

Tycker definitivt ni ska köpa denna, även om ni inte lyssnat på Dragonforce tidigare.
En sak som gör mig förbannad föresten är de där vanliga skitet att japanerna får bonuslåtar som vi andra inte får.
Hela plattan är fantastisk så där finns det inget att klaga på, men varför pissa oss andra i ansiktet och ge japanerna (och enbart japanerna) en extra bonus låt som är jävligt bra?

Som jag sa tidigare, The Power Within är de bästa jag hört på mycket länge! Kanske årets skiva?

10/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Metal, Power Metal