The Storm Master – Ekzistencia

Posted on April 26, 2013

0


Ekzistencia är egentligen från Ukraina, men jag lägger all sådan här slavisk musik under kategorin “Ryskt”.

Jag snubblade in på det här bandet när jag letade runt lite på cd-russia.com och kollade genast upp dom på youtube och därifrån blev intresset större.
Eftersom Rhapsody Of Fire är ett av mina absoluta favoritband och jag upptäckte att Ekzistencia hade ett liknande sound så blev jag väldigt överraskad och intresserad av att få höra mer från dom.
Jag köpte sen albumet och har hunnit lyssna igenom den ett par gånger nu, och de låter inte alls dumt!

Men jag vill även klargöra att det här är inget mästerverk, långt ifrån. Först tyckte jag också att det var en svårbedömd skiva då den har en del bra grejor, men en hel del svaga punkter också.

Om vi börjar med svagpunkterna. Sångaren Olexandr Levchenko är inte riktigt en superbra en, han kan sjunga men han skulle behövt några lektioner till. En intressant grej är att han delar sången med keyboardisten Olga Avdeyeva, som däremot har en väldigt bra sångröst! Dock kan man tröttna ganska snabbt om enbart Olga hade sjungit på skivan, så dom har faktiskt lyckats balansera det bra.

En annan stor svaghet är att låtarna saknar det där lilla extra för att verkligen bli bra. Varje låt har något att ge, men de dör ganska fort och saknar en hel del. Man märker tydligt att bandmedlemmarna är duktiga musiker och att bandet är på uppgång, vilket bådar gott för att Storm Master låter väldigt likt Rhapsody och annan storslagen fantasy Power Metal.
Så jag tror definitivt att inom ett par år så har Ekzistencia utvecklats och fått en större roll på metal scenen

Texterna är på ryska (ukrainska?) men som tur är så fanns lite vett i skallen hos någon då de satt engelsk översättning på baksidan för varje låt, så jag slipper skriva ut alla ryska titlar! :)

Lite positivt om plattan då. Här finns nog ingen riktigt bra låt, utan alla är nästan lika bra, och är menade att lyssna igenom i en sittning. Det gör skivan starkare också i min mening, för man slipper glida igenom någon tråkig eller skippa låtar, utan bara låta den rulla i CD spelaren och njuta.
Men om jag verkligen skulle plocka ut någon låt så skulle de vara öppningslåten Mystery of the Underground Castles och The Land of Dead Warriors.

Som sagt tror jag bandet är på uppgång och kommer släppa betydligt bättre skivor i framtiden (det här är ändå deras debut så man ska inte vara för hård heller). Storm Master är inget mästerverk men inte dålig heller, för den som är intresserad och vill gräva lite mer i denna typen av metal så kan den vara intressant. Annars kan du hålla dig borta för du missar inget speciellt.

7/10

Foto: Robin Renmark

