Tunes Of War – Grave Digger

Posted on April 26, 2013

0


För att “fira” att jag kommer få en förhandslyssning på Grave Diggers kommande skiva Clash Of The Gods så tyckte jag de kunde vara dags för en annan Grave Digger klassiker.

Tunes Of War är nog de mest kända och största albumet tyska Grave Digger släppt, men förtjänar den det?
Den tog mig lång tid att komma in på men när man väl gjort de så inser man hur bra och underhållande den är, men det är inte bandets bästa album även om den har mycket fint att ge!

Inte bara innehåller den intressanta texter om skotsk historia utan även väldigt bra och öronstimulerande musik, där en och annan säckpipa tittar fram här och där för att ge den där äkta skotska känslan. Bara introt till albumet är den klassiska Scotland The Brave!

Men den första riktiga låten är Scotland United, som på skivan tyvärr låter ganska tråkigt men i övrigt är en helt okej låt. Följande The Dark Of The Sun har jag aldrig förstått mig på och tycker är rätt meningslös.
Men det är först efter de låtarna som skivan börjar enligt mig med låten Willam Wallace (Braveheart) som är riktigt snabb och härlig att lyssna på.

The Bruce (The Lion King) är långsammare men bygger verkligen upp en ond och mörk känsla, helt klart skivans bästa låt!
Tyvärr har inte resten av skivan denna stämning som The Bruce har vilket är lite synd, men man kan ju inte få allt! :P

Sen har vi ju klassikern Rebellion som ALLA fans känner till. Denna låt dör aldrig, men jag måste erkänna att den blev mycket bättre live på Wacken tillsammans med Blind Guardians sångare Hansi Kürsch ;)
Och om jag nämner Killing Time också så har jag nämnt skivans höjdpunkter. Visst är hela skivan bra men rätt många låtar här ligger på “okej” stadiet och är fullt lyssningsbara, men det sänker betyget på plattan.
Dock måste jag ge cred till bandet som faktiskt är på topp och i synnerhet sångaren Chris Boltendahl.

Även om Tunes Of War anses vara en av bandets bästa skivor så tycker jag inte den hamnar i närheten av den perfekta skivan. Bara de faktum att den tog lång tid att komma in i drar ner den rejält.
Oturligt hamnade nog Tunes Of War i kläm mellan klassikerna Heart Of Darkness, Knights Of The Cross och Excalibur vilket kan göra att många ser förbi den.
Tunes Of War är ändå väldigt historiskt viktig för bandet tycker jag då soundet är en ljuv blandning på de gamla soundet från Heart Of Darkness och de nya som skulle komma på exempelvis Excalibur och senare skivor.

Den är en av de bättre skivorna, men absolut inte den bästa och jag hade gärna sett en nyinspelning av den då produktionen är rätt dålig.
Dock får man ju uppleva hela skivan live från Wacken spelningen 2010 som resulterade i DVD/CDn The Clans Are Still Marching som däremot är bland de bästa jag hört med Grave Digger.

Helt klart en bra skiva som är värd att kolla upp om man inte redan gjort det :)

7/10

Foto: Thomas Gustafson

Posted in: Metal, Power Metal