Will Stronger Than Death – Graveland

Posted on April 26, 2013

0


Rob Darkens huduvprojekt Graveland har varit aktivt sedan 92 och anses av många vara ett av de viktigaste banden inom Black/pagan Metal genren och har en av de mer stabilare discografierna.

Hans näst senaste platta, Will Stronger Than Death ser Darken gå tillbaka till de lite råare och smutsiga ljudet som nästan påminner om de tidiga demoinspelningarna. Jämför med föregående plattan Fire Chariot Of Destruction som låter nästan fläckfri i produktionen så kommer ni förstå min poäng.

Min första reaktion på produktionen var inte positiv men inte supernegativ heller och jag försökte ändå vara open minded så att säga, och det skulle ge resultat. Will Stronger Than Death må ha ett fruktansvärt fult omslag (även om idén är bra) men musiken är av hög kvalité och majoriteten av skivan består av snabba låtar med mycket storslagenhet i sig.
Tyvärr blir de väldigt upprepande då samtliga spår låter väldigt lika, men är man å andra sidan på humör för Darken och hans mörka episka Pagan Black Metal så är Will Stronger Than Death jävligt bra!

Själv har jag nästan aldrig intresserat mig för sånt här viking, pagan tema osv och bara tuppat av med en gång av tristess, men Rob Darken har en talang att göra det intressant och trots att nästan alla låtar är 8 min + lyckas han hålla de intressant genom hela låten. Med simpla riff och trummor samt starka körer bevisar han att musik inte behöver vara avancerat för att vara bra, och på toppen av de hela är hans sångröst mycket mörk, äkta och passar perfekt.Låtarna Victoria Divina, Fire And Snow och Battle Of the Giants är de största och bästa låtarna här som utsöndrar en otrolig atmosfär och visar en bra bild av Rob Darkens musikaliska egenskaper.

Är man inte på humör för Gravelands musik så kan jag tycka att Will Stronger Than Death blir väldigt tråkig fort, men är man på humör så är det en av hans bästa skivor i min åsikt. Kombinationen här av produktion, låtskrivande och sångröst är otrolig och borde tillfredställa många Black Metal fans!

8/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Använd under tillstånd av Rob Darken/Used with permission from Rob Darken

