Zamglenie – Thoth

Posted on April 26, 2013

0


Thoth 2Thoths andra platta Zamglenie fortsätter där första plattan slutade, dvs i samma tunga och nedstämda Black Metal fast med ett fräschare sound.
Okej, det låter mycket grisigare på Zamglenie än vad det gjorde på From The Abyss Of Dungeons Of Darkness och Necros sång är mer dold i bakgrunden vilket ger mer känsla till både musiken och sången i sig.
En stor skillnad är också att texterna är på polska denna gången, eller jag tror det iaf då titlarna är det men texterna i bookleten är skrivet med skrivstil och är väldigt svåra att tyda :P

Produktionen överlag är sämre, mer smutsig än på första skivan vilket är ett riktigt stort plus och passar Thoths musik perfekt.
Allt kombinerat ger iaf en mycket mörkare och deprimerande sida än vad bandet tidigare låtit, och det är väldigt trevligt att se då många band lyckas upprepa det dom precis gjort utan att förbättra det överhuvudtaget. Thoth lyckas skapa nytt, behålla soundet men ändå förbättra det och riktigt pusha det bästa som varit över kanten för att göra det ännu bättre.

En sak som jag dock saknar är mer Rob Darkens keyboard närvaro som jag uppelver som väldigt vag.
Jag lyssnar inte på Thoth för att Darken medverkar men med ett sådant stort namn så borde han höras mer tycker jag, och jag tvivlar inte en sekund på att bandet skulle kunna ändra soundet och ge mer rum för Darken och ändå låta jävligt bra.lLåtar som Przeklęty och Neurocosmos känns både som karaktäristiska men nyskapande låtar, med sina simlpa gitarr riff och plågade sång skapar de en enormt mörk och ond känsla som ska spegla resten av Zamglenie.
De är skivans två första låtar och redan märker man stor skillnad från första plattan och man inser snabbt att man har mycket kvar av denna dödsmaskin, och att bandmedlemmarna verkligen lagt ner energi, passion och tid på låtskrivandet.

Omslaget är en stor uppdatering! From The Abyss Of Dungeons Of Darkness omslag hade en god idé men såg ut att vara en lågupplöst bild någon skrivit ut från en vanlig skrivare. Zamglenie har en riktigt snyggt målad bild som ger en schysst inblick i hur mörk Thoths musik är.
Så många pluspoäng på de!

Jag är inte säker på om detta är de sista vi kommer se från dessa polacker men jag hoppas sannerligen att det inte är det.  Fast kanske har bandet nått sin höjdpunkt och borde sluta innan något blir fel?
För From The Abyss skivan är inte lätt att toppa, men Zamglenie har gjort just det och är nära till att vara en perfekt skiva.

9/10

Foto 1: Robin Renmark

Foto 2: Använd under tillstånd av Rob Darken/Used with permission from Rob Darken

Posted in: Black Metal, Metal