Zyklus – Lunar Aurora – Förfrågan

Posted on April 26, 2013

0


Jag prenumererar på Swedrock.se nyhetsbrev så jag får titt som tätt ett mail om nyinkomna skivor inom mestadels Black/Death Metal, men även andra extrema metal genrer.
För någon månad sedan gick företaget ut med att de skulle ha en sommar rea där många titlar var sänkta till 99 kr och om man handlade 5 CD betalade man enbart för 4 av dom.
Jävligt schysst tyckte jag men i nyhetsbrevet stod det mest bara bandnamn jag aldrig hört talas om förr, däribland Lunar Aurora.

Först trodde jag de var ännu ett småband som slängt ihop två ord de tyckte lät coolt eller “true” och låtsas spela Black Metal, men de visade sig faktiskt att de här tyskarna startat redan 1994 och fått en hängiven fanbase efter sig.
De första som jag kom över var låten Der Morgen från skivan Zyklus och med en gång kände jag att de var något unikt och speciellt, och inte alls som de förutfattade meningarna jag hade tidigare!
De som jag först kom att tänka på när jag hörde den och såg tiden (13 minuter lång) var Burzum, och visst påminner de om Burzums kalla enformiga musik men sången var unik och påminde mer om Attila Csihar från Mayhem.

Men sen tog låten en helt annan vändning och blev brutalare och hårdare men samtidigt behöll den där kalla känslan som oftast bara finns när de går lite långsammare. Så en fin blandning mellan Mayhem och Burzum!
Tyvärr känns de lite som skivan upprepar sig efter det och bara fortsätter i samma spår vilket blir lite tjatigt och trist i längden.Övriga Lunar Aurora album jag har hört har inte alls varit såhär utan mer atmosfäriska och djupare på något sätt, men Zyklus lever inte alls upp till den kvalitén.
Skivans koncept är att spegla dagen och natten då låtarna är Der Morgen (morgondagen), Der Tag (dagen), Der Abend (kvällen) och Die Nacht (natten), och visst är idén häftig som de försöker sig på men jag får nog säga att de blev ett misslyckande när den kortaste låten är 7 minuter och de övriga över 10 minuter långa.

Jag har tyvärr inte lyssnat igenom skivan så många gånger och kanske därför är lite orättvis då jag sett många som gillar den väldigt mycket, men jag tycker den floppar lite i att vara för enformig. Alla låtar varierar lite såklart och har sina speciella intro delar med naturljud och liknande, men sen blir de mesta detsamma tyvärr. Men det är fortfarande ingen dålig skiva och bättre än mycket annat skit som finns där ute, men vill ni ha en riktigt bra Lunar Aurora skiva så kolla in de andra då och välj själv. Jag rekommenderar personligen skivan Mond.

7/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Lunar Aurora

Posted in: Black Metal, Metal