Tales From The Kingdom Of Fife – Gloryhammer

Posted on May 11, 2013

0


461 GloryhammerChristopher Bowes från Alestorm kände väl inte att hans piratband räckte så han startade Gloryhammer som istället riktar in sig på lite mer symfonisk Power Metal med fantasy texter, så med andra ord slängde han bort rom och pirater mot drakar och episka slag!

Absolut inte mig emot för pirat-temat tillhör Running Wild tycker jag då de bemästrar det och Alestorm nästan förlöjligar det.
Jag kände också hela tiden att Bowes var en bra musiker men hans röst var inte den bästa, och därför tycker jag han gjorde bra i att istället tillsätta Thomas Winkler istället för uppgiften och han gör det rätt bra också.

Omslaget är ju verkligen snyggt, i sann Power Metal anda måste jag säga!
Min första tanke när jag satte igång skivan var att de nog inte skulle vara något speciellt att hänga i granen men till min förvåning så låter de faktiskt ganska bra, med ett skönt ös med härliga melodier här och där så luktar jag kvalité över detta nyskapade band.
Då detta är deras debut så märker jag också att den inte är perfekt och det lär nog dröja ett tag, men jag tror definitivt att de kommer bli betydligt bättre och större i framtiden.

gloryhammer01102013-2

Om vi ska ta en titt på låtarna så var det faktiskt första låten The Unicorn Invasion Of Dundeen som fick mig att fastna och titta runt bandet lite, och det känns som skivan överlag är ganska bra. Låtar som Amulet Of Justice och Hail To Crail sätter en bra ton för plattan och visar på den där kvalitén jag nämnde tidigare, samtidigt påminner den sistnämnda låten mig lite om Iron Saviour?
Även den storslagna 10 minuters låten The Epic Rage of Furious Thunder som avslutar skivan får inte missas!

Eftersom bandet startades 2010 så finns här inte mycket historia att skriva om eller jämföra, så jag tycker defintivt att ni som gillar Power Metal ska kolla in denna och även hålla ett öga på Gloryhammer i framtiden!

7/10

Foto: Steve Brown

Posted in: Metal, Power Metal