Döende Oskuld – Raj Montana Band

Posted on May 23, 2013

0


Döende oskuldEtt av (för mig) årets viktigaste skivsläpp är återsläppet av Raj Montana Bands klassiska platta Döende Oskuld som äntligen kom i Mars månad. Jag har länge velat ha just denna på CD men den har under hela min livstid enbart funnits tillgänglig på LP eller mp3 download, men hur jävla kul är det med mp3 egentligen?
Det påstås att Döende Oskuld har getts ut på CD tidigare men jag har ALDRIG sprungit på den påstådda versionen någonstans, så för mig är detta helt fantastiskt att äntligen äga denna jävel på CD!

Och som ni säkert förstår utifrån de jag nyss skrivit så kommer jag hylla denna, men det är ju faktiskt utan tvekan Dan Hylanders bästa skiva .
Till och med min vän Björn på Blue Desert Music som överlag inte är förtjust i Danne gillar denna skivan!
Men man kan ju undra varför skivan kommer just nu och inte tidigare, men jag skulle chansa på att det beror på att Hylander och hans orkester nyligen turnérat och gjort några spelningar där de framfört skivan i sin helhet. Dan Hylander själv berättade också för mig att de planerade att göra samma sak gällande andra skivor de släppt, och efter att ha pratat med skivbolaget så säger de att de eventuellt ska återsläppa en annan klassiker, September, senare i höst.
Fucking awesome med andra ord!

Öppningslåten Nattåg är ju en klassiker och en riktigt härlig låt som ingen får gå miste om.
Och sen fortsätter bara skivan med andra riktigt bra låtar som Höst (Till Eva, Så Länge Jag Kan Gå), Celliv, Hymn Till En Snubblad Vandrare och en av mina favoriter, Balladen Om Flickan Och Dom Två Munkarna.danhylanderpressbild

Ang den sistnämnda låten tyckte jag det var lite kul, för som den skåning jag är så har jag ju även lyssnat på Kal P. Dal som gjorde en riktigt bra cover på just denna låt. Vad jag inte visste då var att det egentligen var Dan Hylander/Raj Montana Bands låt och tyckte det var skitkul att äntligen kunna få denna underbart sköna låt på CD eftersom Hylanders version är bättre men mer svåråtkomlig!

Omslaget är faktiskt riktigt snyggt, inte så avancerat men det är ju faktiskt effektivt och känns sådär ganska proggigt. I alla fall i min mening ;)
Nej alltså Döende Oskuld är verkligen Dan Hylander på topp och alla som gillar svensk progg/rock bör definitivt kolla in den, och alla ni som velat ha den på CD passa på innan den försvinner!

En annan trevlig detalj med detta återsläpp är att samtliga låtar har högre och bättre ljudkvalité samt att där faktiskt finns ett häfte med sångtexterna, till skillnad från en del andra återsläpp där de bara trycker upp omslagsbilden på ett papper och slänger in.
Nej, fint jobbat! Hoppas nu bara September kommer senare i år, för då blir jag jävligt glad :D

9/10

Foto 1: Robin Renmark 

Foto 2: Per Jahnke

Posted in: Övrigt, Folk Rock, Rock