Drown In Solitude – Funeral Mourning

Posted on June 7, 2013

0


Funeral MourningNu är det dags att prata om en Black Metal skiva jag aldrig riktigt trott att jag skulle få äga.
Det var för ett par år sedan en vän till mig snackade om sin vision om hur hans musikprojekt/band skulle låta som han drog fram Funeral Mournings skiva Drown In Solitude. Han hade nyligen vunnit originalet på tradera tror jag, och redan då var den väldigt svår att få tag på och sedan dess har jag aldrig sett den tillgänglig igen.
Förens för någon månad sen på Swedrock.se (som jag nämnt tidigare, de är bara bäst), nu en återutgåva med samma omslag som vinylutgåvan och även med en komplett låtlista.

För er som inte vet så drogs låtarna Sounds of a Dreary Sea och Misery Cloaked Under Decayed Flesh bort från vinylen och ersattes med An Abysmal Road as Far as My Misery och The Depths of Death, men denna snygga nyutgåva innehåller samtliga låtar från CD och vinylutgåvan!
Sen måste jag också påpeka att de var ett smart drag att ersätta originalomslaget med vinylomslaget då den passar musiken mycket bättre och överlag är mycket snyggare. Dessutom har amerikanska bandet Machine Head använt i princip samma omslag som original CDn till deras platta The Blackening, så man har blivit lurad ex antal gånger i butikerna och hoppats på att man verkligen sett Drown In Solitude istället bara för att få sina inälvor utslitna i frustration av att det står Machine Head istället för Funeral Mourning…

Och Robb Flynn, Paul Brown och Deanna Alcorn har påstått sig ligga bakom de omslaget, men hur kan det vara möjligt när Funeral Mournings platta kom två år tidigare och båda omslagen skiljer sig lite? De har med andra ord tagit en redan existerande bild och skrivit om lite text på bilden och slängt på bandnamnet Machine Head.
Det är iaf en av de skivor som jag har haft absolut svårast att få tag på, tillsammans med Trists skiva Hin-Fort och Catharsis skiva Крылья.

Men nog om det nu, vad kan man säga om musiken som finns här?
Jag visste inte riktigt hur jag skulle kunna få ner detta i en vettig recension eftersom vad vi faktiskt har här är en timme av pretty much the same. Jag läste en killes recension på internet där han sa att musiken låter likadant genom hela skivan och att de kunde ha lagt ner lite mer i musikskrivandet överlag.
Visst håller jag med, men Desolate som gör nästan allting själv här gör faktiskt ett väldigt väldigt bra jobb både på sina instrument men också på låtskrivandet. Dessa begravningshymner gör sig värdiga då de utstrålar en enormt ond och deprimerande känsla som få lyckas med, det enda jobbiga är bara att man blir väldigt mätt på det fort.

Låtarna är så mäktiga och låter så lika allihopa så är man på humöret kan man sätta igång vilken låt som helst och verkligen känna att man fått ur sig all frustration man hade inom sig.
Band i denna stilen och inom Drone genren vill ju skapa en bild för lyssnaren genom främst musiken och atmosfären som denna ger av sig, och Funeral Mourning lyckas väldigt bra med detta.
Tyvärr så är detta Desolates enda skiva med bandet innan han upplöste de, men det kanske bara är bra för jag tror det hade blivit för uttjatat om han fortsatt i samma stil.
Här har han skapat ett mäktigt mästerverk och det skulle bara vara dumt att förstöra det genom att göra en likadan platta till. Bra jobbat Desolate!
Och stor eloge till Nihilward Productions för de snygga återsläppet av denna platta, men varför bara släppa den i en limited edition på 500 exemplar?

8/10

Foto: Robin Renmark

Posted in: Black Metal, Metal