Starbound Beast – Huntress

Posted on June 11, 2013

0


494_HuntressAmerikanska Metalbandet Huntress är tillbaka snabbt efter deras debutalbum 2012 med kommande plattan Starbound Beast.
Jag har ganska lite erfarenhet av just Huntress men såg dom som förband till Dragonforce där jag även fick träffa bandet efter spelningen och trummisen Carl Wierzbicky signerade trumpinnen jag fick :)

Spelningen i sig öppnade mina ögon för bandet då de var väldigt livfullt och väl genomfört, men första plattan Spell Eater kändes faktiskt lite tunn.
Men med Starbound Beast känns det som bandet är mer säkra i sina skor och i låtskrivandet, här finns mer passion och skivan känns överlag mer finslipad än debuten.
Första låten Enter The Exosphere är en instrumental låt som känns helt okej, med lite småhärliga gitarrslingor här och där.
Men sen öppnar skivan ordentligt med låten Blood Sister och här känner man direkt att denna skivan kommer bli bra.Huntress-Promo-1

Skivan blir lite långsammare med exempelvis titelspåret som jag för tillfället inte är så förtjust i, men den kanske växer på mig med tiden? I övrigt känns det som att plattan fortsätter i samma veva och är helt klart intressant att lyssna igenom.
Sångerskan Jill Janus tycker jag gör en bättre sångprestation här än på debutplattan Spell Eater, vilket är en stor anledning till att jag föredrar Starbound Beast!
Låtar som Zenith och Oracle är riktigt bra som ni får kolla upp om ni nu väljer att prova detta band eller redan är fan av dom.

Det finns inte så mycket mer att säga eftersom Huntress har en såpass kort historia och att Starbound Beast är ett stort steg i rätt riktning för bandet.
En rakt igenom solid platta och definitivt värd att kolla upp!

7/10

Foto: Neil Zlozower – Used with permission from Napalm Records

Posted in: Metal