Casus Luciferi – Watain

Posted on June 20, 2013

0


WatainCasus Luciferi med den svenska Black Metal gruppen Watain brukar väl ses som deras bästa album och även en klassiker i allmänhet inom genren. Ta bara en titt på metal-archive där den på 7 recensioner nått upp till 93 %… det är INTE många som nått upp till så höga siffror på så många recensioner!

Och jag som inte är så inne på Watain måste ändå säga att jag köpte detta album för att jag blev väldigt förvånad över hur jäkla bra den och bandet faktiskt är, mycket underskattat av mig sen en längre tid så jag ber om ursäkt för det Watain!
Även om jag inte tror det är bandets bästa skiva (baserat på de lilla jag hört från de övriga) så rankas den nog högt ändå bland många fans och kommer nog stiga även på min personliga lista med tiden.

Plattan öppnar med klassikern Devil’s Blood som jag förvisso börjar bli lite trött på, men den har ändå ett väldigt karaktäristiskt sound för Watain och är ett jävligt bra sätt att starta skivan med.
Följande låt Black Salvation är nog min favorit och en av de råaste och mörkaste låtarna här, och som jag så ofta säger: En låt man inte får missa!
Resten av plattan följer i liknande mönster och är verkligen en mörk och satanisk resa på 50 minuter!Ester Segarra

Jag har som ni säkert märkt lyssnat betydligt mer på Marduk och ser mig ändå som ett fan av dom och jag har alltid underskattat Watain pga mina starka känslor för Marduks musik. Egentligen vill jag inte jämföra dessa banden för de är så olika både musiken i sig och budskapet, men överlag skulle jag nog säga att Watains musik är mer mörk och färgrik än Marduks.
Absolut inget illa mot Marduk, för jävlar kan de killarna sin sak!
Men medans de satsar på krigsteman i texterna och att spela så snabbt och kaotiskt som det bara går så bygger Watain upp en helt annan mörkare atmosfär och även mer poetiska texter, du kan jämföra själv genom att lyssna och läsa texterna!

Sångaren Erik Danielsson är verkligen bra men skulle inte säga att Casus Luciferi är hans bästa prestation. Inget fel på rösten i sig men jag föredrar den lite mer rispiga från exempelvis Lawless Darkness skivan.
Resten av musikerna gör ett strålande jobb och det går inte att säga mycket annat än att Casus är en riktigt riktigt bra Black Metal platta, även om det känns som här saknas något.
Ja måste också påpeka på öppningslåten Devil’s Blood… är det bara jag som kommer att tänka på Mayhems klassiker De Mysteriis Dom Sathanas när man hör början samt en liten bit in i låten?

Aja skitsamma ;)

8/10

Foto 1: Robin Renmark

Foto 2: Used with permission from Century Media Records

Posted in: Black Metal, Metal