Plague Angel – Marduk

Posted on June 27, 2013

0


Plague AngelPlague Angel var första skivan för Marduks nuvarande sångare Mortuus och även den plattan då Devo kom tillbaka till bandet, nu som basist istället för gitarrist.

Mortuus hade stora skor att fylla i efter Legion som varit med bandet under nästan hela dess existens och varit med och skapat Marduks modernare sound. Men Mortuus fick en kanonstart med Plague Angel som i princip följde samma spår som tidigare Marduk plattor fast nu med ny sång såklart.
Även om Mortuus låter väldigt annorlunda så passar det ändå bandets sound något otroligt bra och gör det hela mer ondare och mäktigare än tidigare.

Senare skivor efter Plague Angel började ta en annan riktning än vad Marduk tidigare varit kända för och även om man känner av början på det här så är majoriteten av skivan mer klassisk Marduk av högsta kvalité. Dvs ett helt kaotiskt inferno av Black Metal, sådant som bara Morgan Håkansson kan skriva och Emil Dragutinovic genomföra. Jag måste faktiskt säga utav alla trummisar som bandet haft så måste Emil Dragutinovic vara den bästa och mest uthålliga, tror ni inte mig så kolla exempelvis The Hangman Of Prague eller Cold Mouth Prayer från skivan Rom 5:12.Marduk, march 2012Left to right: Devo, Lars, Mortuus, Morgan

Just låten The Hangman Of Prague är en av mina all time Marduk favoriter och är precis vad alla fans vill ha i en Marduk låt, bara så perfekt och vackert!
Följande låten Throne Of Rats är helt okej, men sen dras tempot ner i Seven Angels, Seven Trumpets. Måste säga att jag inte alltid är så glad i bandets nyare långsammare låtar, jag vet inte riktigt vad det är men de känns inte riktigt lika råa och bra som de äldre då Legion fortfarande var med. Den delen av Marduk passade Legion bättre.
Jag måste också starkt belysa låten Life’s Emblem som verkligen är ett mästerverk utan dess like, med en otroligt mörk atmosfär där texten och sången målar ut mötet mellan en man och döden. Riktigt jävla bra!

De flesta låtarna följer i samma spår som ovan nämnda,  djävulskt snabbt och kaotiskt men även om en del låtar är väldigt korta (så korta som 2.30 min) så känns dom längre för Morgan har lyckats klämma in så mycket musik och kaos under så kort tid. Det är inte många som klarar av och dessutom få det att låta bra!
Plague Angel är en av mina favoriter bland Marduk plattorna och även om de släppt 3 skivor till efteråt så håller jag ändå starkt kvar på denna.
Omslaget är ju helt fantastiskt också… bara titta, lyssna och njut ;)

8/10

Foto 1: Robin Renmark

Foto 2: Used with permission from Century Media Records

Posted in: Black Metal, Metal