Янка Дягилева: En hyllning till Janka Djagileva

Posted on July 8, 2013

0


yanka28Det är kanske inte så många som känner till Janka Djagileva utanför Ryssland, vilket är lite synd för dels hade hon stor betydelse för den ryska musikscenen och framförallt inom punken, och dels är hon enligt mig en fantastisk musiker och textskrivare.

Och med denna hyllning tänkte jag mig dels berätta lite om kvinnan i fråga, men främst framhäva hennes musik. Tyvärr är de mesta med henne svårt att få tag på men tack vare min vän Vladimir kom jag över de skivor som nu blivit tillgängliga: Ангедония, Домой!, Стыд И Срам, Продано! och Последняя Акустика.
Janka dog i maj 1991 bara 24 år gammal, och släppte aldrig några skivor officiellt under sin levnadstid. Men sedan hade hennes vän och musikkompanjon Egor Letov strax innan sin egen död remastrat alla Jankas album och gett över de till en emittent som sedan återsläppt dessa ovanstående skivor.

Enligt skolkamrater hade hon redan tidigt visat tecken på depression men det var främst när hennes vän Alexandr Bashlatsjov dog som denna depression triggades igång på riktigt och varade enda fram till hennes död. Efter Bashlatsjovs död hade hon fortsatt genomföra konserter och skriva ny musik där de nyskrivna låtarna handlade om den enorma smärtan hon bar på. Låten Придёт Вода (Vatten kommer/Vatten är påväg) blev hennes sista låt och märkligt nog fann man Janka död i Inja sjön i maj 1991..

Den officiella dödsförklaringen var då att det skulle varit en drunkningsolycka men där gick rykten om att hon blivit mördad eftersom där inte fanns vatten i lungorna. Det har även snackats om att det var självmord till följd av hennes depression, även om man där heller inte funnit något som pekade på det.yanka287

Så där har vi lite kortfattat Janka Djagilevas liv, karriär och död.
Jag är inte någon som glorifierar folk som har dött bara av den simpla anledningen att de är döda, och det är inte därför jag gör denna “hyllning” heller.
Nej jag tyckte hennes musik och texter var så bra bara efter att ha provat någon enstaka låt så jag sprang iväg och köpte samtliga skivor nämnda ovan. Som jag har förstått det finns det någon enstaka skiva till men den är ju i princip omöjlig att få tag på om du inte bor i Ryssland såklart.

Bland de viktigaste som jag vill framföra först innan jag går in mer på musiken är att jag inte alls är så glad för punkgenren. Jag har en bror som älskar det och därför har jag ju fått stå ut med det en del och har även fått smak för viss punk med åren som gått, och eftersom Janka spelat både punk och akustisk musik så föredrar jag självklart de akustiska mer. Dessutom tycker jag hon har så vacker röst och den hörs bättre i de akustiska låtarna!
Men trots allt så är en del av hennes punklåtar verkligen av hög klass (enligt mig), så de är inte att blicka bort ifrån!

Jag vill heller inte klassa det som folkig akustisk musik som exempelvis Donovan eller Bob Dylan, utan det mesta hon gjort känns lite mer anarkistisk.
Jag vet inte riktigt hur mycket bättre jag kan beskriva det men det känns som akustiska punklåtar helt enkelt. Ta som exempel låten Продано, jag tror originalet var av punkkaraktär men om man lyssnar på den akustiska versionen så tycker jag nog man kan förstå min poäng.

Jag glömde även tillägga att en hel del av hennes låtar har spelats in i både punkversioner och akustiska versioner och utöver de exemplet nämnt ovan finns även klassikern На Чёрный День som är en av mina personliga favoriter och По Трамвайным Рельсам i olika versioner.
Antingen har någon version släppts som ordinare på någon platta och dessutom finns här 12-13 bonuslåtar på några av skivorna och bland de finns de alternativa versioner. Ganska schysst tycker jag att inkludera dels så många bonuslåtar men också olika alternativa versioner på varje platta, och eftersom jag gillar de akustiska bättre så tycker jag att hennes punklåtar ofta blir betydligt bättre när hon spelar de på akustisk gitarr enbart.yanka182

Men sen har hon även spelat in en del låtar som man kan klassa som lite folkiga, där bland annat Нюркина песня som måste vara den vackraste låten som fru Djagileva har spelat in.
Som tur är så finns den här också i olika versioner (dock inte hört en punkversion än om något sådant existerar) så tröttnar man på den ena kan man bara snabbt växla om till den andra :D

Som jag skrivit vid något tillfälle i denna text så är inte min ryska den bästa och därför har jag lite svårt att översätta låttexterna.. Men lyssnar man bara på musiken och hennes röst så kan man tyda ganska mycket smärta, depression och även en smula frustration och aggression, särskilt i låten Придёт Вода!
Det är enligt mig detta som gör Jankas musik så speciell, för hon gör ju inte världens mest avancerade musik men hon lägger ner så mycket passion och känslor i musiken så det blir verkligen speciellt. Det är vacker och underbar konst helt enkelt :)

Nej jag vet faktiskt inte vad mycket mer här finns att säga om denna fantastiska kvinna som inte redan sagts, det är fruktansvärt tråkigt att hon försvann så ung som 24 år bara. Men hon har ju iaf lämnat ett väldigt fint avtryck i musikvärlden och soundtracket till mitt liv :)
Någon ni verkligen måste kolla in!

Tips, för er som inte får tag i hennes musik på CD eller youtube kan även söka på spotify efter Yanka eller med ryska bokstäver, för där finns de mesta som återsläppts!yanka396

Foton: Used with permission from: http://www.yanka.lenin.ru/

