Seventh Son Of A Seventh Son – Iron Maiden

Posted on July 18, 2013

0


Seventh SonMed Iron Maidens nyliga Sverigespelningar med temat Seventh Son Of A Seventh Son plattan tänkte jag det kunde vara dags att äntligen ta tag i denna skiva och ge vad den tål!
Seventh Son Of A Seventh Son anses av de flesta Maiden fans att vara den absolut bästa men jag tycker det är den mest överskattade efter The Number Of The Beast.

Ja såga mig allt ni vill men jag kan verkligen inte förstå varför Seventh Son plattan överhuvudtaget skulle vara så fruktansvärt bra, då drar jag hellre strået längre och säger att Somewhere In Time är mycket mycket bättre.
Okej, vi ska inte förneka att Seventh Son omfamnar några av bandets mest populära och igenkända låtar som Can I Play With Madness och The Evil That Men Do, men även juveler som Moonchild, titelspåret och The Clairvoyant.
Dessa nämnda låtar är bland de bästa som Maiden någonsin gjort i mitt tycke, och i synnerhet då Seventh Son Of A Seventh Son låten (även om den är bättre live), men det räcker inte för att höja denna plattan till de höjder som fansen drar den.

Vi har sedan låtar som är helt ointressanta och väldigt tråkiga enligt mig som exempelvis The Prophesy och Only The Good Die Young. Jag har en bra vän från Iron Maiden forumet, July från Rumänien, som tyckte The Prophesy var deras bästa låt så förlåt där July men denna låten är inte bra.. :P
Men för att vara lite schysst får jag väl säga att Only The Good Die Young inte är helt värdelös men..
Nej alltså jag kan verkligen inte förstå hypen kring skivan och just den hypen gör mig arg och fundersam! Jag kan förstå att den kanske var riktigt bra när den kom men såhär i efterhand känns den väldigt uttjatad då en del av låtarna finns med på många av liveplattorna, för att inte tala om Maiden England DVDn/CDn som kom i år där låtarna upprepar sig ännu mer..

Men för att vara ärlig så blev just de skiv och DVD-släppet av intresse för mig eftersom Moonchild och Seventh Son Of A Seventh Son fanns med, och det får väl också tilläggas att scenshowen var grym.
Vad som var extra kul var att Maiden förra året och i år valde att återbesöka denna scenshow men fräschade upp den samt finputsade den, och framförallt spela dessa fantastiska låtar i vad som är och har varit en långvarig formtopp i bandets karriär. Resultatet blev en av de bästa Maiden konserter jag någonsin varit med om!

Så jag kan ju inte säga att Seventh Son Of A Seventh Son skivan är helt jäkla värdelös, utan den har ju satt ett djupt spår i Iron Maidens historia och hos dess fans men den förtjänar inte så mycket uppståndelse som den fått.
Somewhere In Time har en helt annan känsla och sångstruktur än vad denna plattan har och där kan man kanske ge dom att Seventh Son Of A Seventh Son iaf är mer kreativ och annorlunda i jämförelse med Somewhere In Time där i princip alla låtarna är uppbyggda på samma tråkiga sätt.
Så tittar vi ur den synvinkeln kan jag förstå fansen och bandets åsikter om skivan, och i synnerhet eftersom jag börjat uppskatta mer djup musik så är de mesta i Maiden katalogen bara gammal klassisk headbanger musik utan något större djup i låtstrukturerna.7781847506_c45925125e_o

Man kan ju i och för sig jämföra titelspåret med exempelvis låtar som The Rime Of The Ancient Mariner från Powerslave skivan, men jag tycker Seventh Son låten känns djupare både textmässigt och atmosfären den målar upp. Jag minns första gången jag hörde låten och kände då med skräckblandad förtjusning vilken annorlunda men spännande låt det var, för att inte tala om de långa “tysta” mittenpartiet.. helt genialiskt!
Det var ju till och med så att min bror som inte är så stor Maiden fan gillade det mittpartiet och dess stämning den byggde upp när vi såg dom live för någon vecka sedan.

Oj, jag höll på att glömma Infinite Dreams! Bevis på att denna skivan är uttjatad när man till och med glömmer bort vilka låtar som finns med…
Infinite Dreams var väl en av de första låtarna jag blev bekant med från skivan och det är ju en klassiker i allra högsta grad. Det kan man inte argumentera mot, vilket också är anledningen till att jag tycker de var lite märkligt att de inte spelade den under denna turnén..
Men men, man kan inte få allt. Värre exempel är dock under turnén 2005 när de spelade riktigt gamla låtar och i bakgrunden på scenen stod låttiteln 22 Acacia Avenue, men inte fick vi då höra den låten…

Jag måste också slänga en kommentar på omslaget som är så tjusigt, som vanligt när det kommer till Iron Maiden album! Derek Riggs kan verkligen sin sak och just detta omslaget i sin helhet (som  ni finner länk till längre ner på sidan ) är så jäkla kallt, mystiskt och ja.. så otroligt vackert!

Så ja, utan tvekan ett av Maidens mest överskattade album men inte alls så dålig och överskattad som The Number Of The Beast eller Live After Death. Det är absolut inget dåligt album men väldigt uttjatat med tanke på gruppens alla live album och enformighet i låtlistorna.

7/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Craig Hawkins

http://derek.server311.com/riggsart/Pages/maiden.dir/07son02.html

Posted in: Metal