Fysiska CD skivor VS Nedladdad musik

Posted on July 21, 2013

0


CD mp3Vi kan ju inte undgå att de senaste åren fått höra en massa om att nedladdningen har blivit mer och mer samtidigt som de fysiska CD skivorna försvinner.
Och jag läste nyligen en artikel i tidningen om att den lagligt nedladdade musiken står för 75 % av hela försäljningen på marknaden, var de fått siffrorna ifrån vet jag inte och bryr mig egentligen inte så mycket utan jag vill mest argumentera lite för CD skivan i detta fallet.

För visst kan jag förstå att folk hellre skulle ladda ner en låt de tycker om istället för att lägga ut ett dyrt pris på en hel skiva, men det måste ju ändå finnas en del som laddar ner och köper fulla album?
Och det är främst till er, men även alla andra som köper alla former av nedladdningar som jag riktar mig till eftersom jag tycker personligen man får mycket mer på en vanlig CD eller LP skiva.

När man köper en nedladdning från låt säga cdon.com så brukar de kosta 9 kr st eller 99 kr för ett helt album.
Men många av de skivor jag köper brukar mest ligga mellan 79-159 kr st, och ja jag håller med om att 159 är ganska mycket för en skiva men för de pengarna får man ju ett fysiskt ex samtidigt som man får en booklet att titta igenom, alla låttexter, obegränsad uppspelning osv.

Och inte nog med det, man får även möjligheten att rippa den och lägga in den i sin dator med den BÄSTA ljudkvalitén möjligt och du kan även göra det hur många gånger du vill.
Om du laddar ner ett album får du kanske bara ladda ner den en eller två gånger till. Låt då företälla dig att din dator eller hårddisk kraschar, du får virus eller bara råkar radera den av misstag. Ja vafan gör du då om du redan laddat ner alla dina chanser du fick på de köpet?

Ja då får du punga ut 99 kr till. Om du hade ägt den fysiska CD skivan så hade du bara kunnat lägga in den på nytt, och för bara den anledningen måste det ju vara värt att lägga till kanske 50 kr?
Man sparar ju in de pengarna, och dessutom är många lagliga nedladdningar begränsade på så sätt att du inte kan föra över dom till en mp3 spelare eller bara kan ha låten på 2 datorer och dylikt.

Vad är de för skitregler egentligen?! Jag kan förstå att de vill förhindra spridning men samtidigt när man gör sådär så begränsar man vad som kunde varit en okej metod att minska den olagliga nedladdningen på.
Med en fysisk CD skiva har du inga av dessa problemen, då du kan lägga in den i datorn hur många gånger du vill, du kan få den i princip i vilken ljudkvalité du vill och du kan lägga in den i olika format så att den passar just din mp3 spelare.

Och som jag nämnt kostar de flesta skivor som jag köper runt 79-159 kr, och många av dom kostar bara 99 kr så bara där får du MÅNGA fler och bättre fördelar med att köpa ett fysiskt ex än i jämförelse med att köpa ett nedladdat exemplar.
Jag tycker också man ska stötta artisten, men jag har inte så mycket emot olaglig nedladdning då jag finner att musik ska vara gratis till största mån. Jag vill kunna provlyssna på låtar INNAN jag bestämmer mig för att köpa en hel skiva och främst därför tycker jag den olagliga nedladdningen är okej, men så fort jag känner att det här är bra shit då vill jag köpa skivan och stötta artisten.

Sen kan jag också förstå att folk inte vill stötta en del ski(t)bolag som bara tar majoriteten av pengarna och lämnar en ynka slant kvar åt artisten. Det är ju främst de som har varit störst i käften när det kommer till den illegala nedladdningen, medans artister själva inte säger mycket och även själv i vissa fall bett sina fans att bootlega skivor och konserter.

Vrangsinn känd från bland annat Carpathian Forest startade sitt skivbolag Misantrof  ANTIRecords, som ger ut gratis musik och har som filosofi att konsten som är musik ska vara fri och att alla har lika rätt till att ta del av den konsten.
Där har vi någon som jag kan relatera till väldigt väl och som har en jäkligt bra syn på hur konst ska vara, men jag vill ändå stötta artister genom att köpa deras skivor och jag tycker de lönar sig mer att ha ett fysiskt exemplar istället för att ladda ner det.

Så fortsätt köpa fysiska skivor istället för att köpa nedladdningar, det lönar sig mer med fysiska exemplar!

Posted in: Övrigt