A Real LIVE One – Iron Maiden

Posted on July 22, 2013

0


A real live one 23Precis stunden innan mitt liv började så kom min bror och sa till mig: Du, ska du höra en bra låt?
Och så visade han mig Iron Maidens samlingsplatta Best Of The Beast och fortsatte: Ja jag tänkte eftersom du gillar monster och sådär så kanske du kommer gilla detta.

Vad han visade mig därefter var en live version av Fear Of The Dark, som från början var tagen från live plattan A Real Live One. Det majestätiska introt, publikens engagemang i låten och enda ner till urladdningen ca 2 min in och jag var kär i Iron Maiden.
Jag kan verkligen inte beskriva vilken häftig känsla det var, hur jäkla bra uppbyggd denna låten var.. den var bara helt fantastisk ur alla möjliga synvinklar och hörselgångar!

Detta blev startskottet för mitt musikliv och min långa kärlek för Iron Maiden, och jag minns det som om det vore igår. Än idag finner jag fortfarande denna versionen av Fear Of The Dark att vara den absolut bästa som någonsin fångats på en inspelning och det är en enorm nostalgi för mig varje gång jag hör den. Jag ryser verkligen när man hör publiken i början av låten, urladdningen då låten kommer igång på riktigt är helt fantastisk och solot är så felfritt som det kan bli.

Tar man i dagsläget en lyssning på resten av skivan och dess systeralbum A Real Dead One så är inte framförandet av de övriga låtar någonstans i närheten av just denna version av Fear Of The Dark. Jag antar väl att den kvällen i Helsingfors var en av de där sällsynta kvällarna då allt magiskt gick ihopa för Maiden..
För tråkigt att behöva säga de men A Real Live One är ingen höjdare. Absolut inte dålig, men gillar man Maiden ska man nog leta sig vidare till de lite nyare liveplattorna som Rock In Rio eller Death On The Road. Bandet är tightare, Adrian Smith är tillbaka i bandet och inspelningstekniken är helt enkelt mycket bättre och likaså är bandets utrustning så de nyare inspelningarna är utan tvekan bättre än de äldre. Sen låter det såklart mycket mäktigare med tre gitarrer än bara två, även om Dave Murray och Janick Gers är bra ihop på A Real Live One så räcker det inte!

Men å andra sidan spelar inte bandet låtarna lika snabbt numera som de gjorde däromkring 92-93 då Live One spelades in, men jag tycker att det är bättre de låter mäktigare än att de går fort.
Däremot så är en fördel med dessa äldre inspelningarna att de spelade vad som numera är mer sällsynta låtar som Afraid to Shoot Strangers, Be Quick or Be Dead och Wasting Love.
Dock ska det tilläggas att Maiden nuförtiden har börjat göra återbesök i deras discografi och spelar mer sällsynta låtar blandat med de gamla uttjatade klassikerna, så har vi tur kanske vi får höra dessa bortglömda klassiker snart igen?
Hursom, så finns här ju andra schyssta låtar som Can I Play With Madness och From Here To Eternity, och så vet ni ju redan vad jag tycker om Fear Of The Dark.. :)7781849186_54ee797bf2_o

Många klagar på produktionen här men jag störs inte så mycket av den. Visst är den lite smutsig men det ger bara en bättre live känsla och atmosfären av att de spelade på lite mindre ställen till skillnad från fotbolls arenorna som de spelar på idag.
Så nej de klagar jag inte på, dock är instrumenten inte speciellt välproducerade här och i synnerhet då basen och gitarren.

Vad många också klagar på är att det har släppts så mycket live material från denna tidpunkten så de tröttnat på det, och jag kan hålla med där faktiskt. Live At Donington plattan är nästintill urusel och skitdåligt inspelad, till och med bootlegen är bättre!
Så nej Fear Of The Dark eran var tyvärr ingen formtopp i bandets karriär, iaf inte live.
Däremot måste jag påpeka omslaget som alltid vid Maiden plattor.. bara titta på den så fattar du!
Första gången jag såg den bilden så kände jag att jag MÅSTE ha den Maiden plattan!
Jag minns också speciellt när jag fick denna för det var en dag då jag fick samtal från min släkting Bob från England (som visste att jag älskade Maiden) som berättade att hans son Andrew hade gett honom en rad Maiden plattor som han inte ville ha längre, och så radade han upp dom och frågade om där var någon jag ville ha.
Det där samtalet minns jag också som om det vore igår och jag är evigt tacksam för Andrew och Bob som försedde mig med denna, för att inte glömma att Bob köpte Fear Of The Dark albumet till mig när jag var på besök en gång ;)

Här finns egentligen inte mycket mer att säga, tycker här finns saker för alla former av Maiden fans men det är definitivt inte en av deras bästa live plattor. Men den slår iaf Live After Death ganska väl ;)

6/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Craig Hawkins

Posted in: Metal