Valley Of The Damned – Dragonforce

Posted on July 29, 2013

0


Valley Of The DamnedÅh jag minns när man gick i gymnasiet och folk snackade om de här nya bandet Dragonforce, själv tyckte jag namnet lät jättedumt och ologiskt men då var jag inte heller speciellt smart kan ju tilläggas :P
Jag tror att en klasskamrat skickade eller visade mig låten Black Fire från just Valley Of The Damned plattan, men då var det inget för mig. Nej på den tiden var jag helt dränkt i Iron Maiden istället ;)

Men några år senare kom jag i kontakt med bandet igen och då hörde jag låten Hear Of A Dragon och blev först fundersam över deras överdrivna solon med svaj och wah-wah effekter, men jag kunde inte undgå de härliga melodierna.
Sedan dess har Heart Of A Dragon varit min absoluta favorit och kommer nog alltid vara den bästa Dragonforce låten enligt mig. Vilket kanske är rätt tufft att säga med tanke på bandets otroligt starka discografi, inte minst Valley Of The Damned skivan!

För när jag verkligen tog mig tid att lyssna på den plattan så fann jag inget annat än ett fullständigt mästerverk. Visst är de cheesy som fan men skitsamma så länge det är bra :) Rhapsody Of Fire är likadana på den punkten, de vet om det men de har passion för vad dom gör och likaså har Dragonforce. Och gör man på det sättet blir det inget annat än skitbra!
Det tog mig förvisso lite tid att ta in låtar som Disciples of Babylon och Evening Star, mycket pga de övriga låtarna på plattan är så starka men ger man dessa två lite extra tid så finner man de goda i dom också.

Titelspåret är numera en klassiker som aldrig får förbipasseras och är nog även den mest “annorlunda” låten på skivan (med undantag balladen Starfire), då den inte inleder med lika mycket gitarr-bögerier som de mesta annat Herman Li och Sam Totman står för.
Andra och tidigare nämnda låten Black Fire är också en av mina favoriter, den bara manglar på rakt igenom med en härlig melodi och sång från mästaren ZP Theart.

Black Winter Night är ett trevligt avbrott i allt detta fanatiska manglandet men den är heller inte långsam precis.. mer melodisk dock än tidigare låten men, på ett gladare sätt kanske?
Åh sen får vi inte glömma balladen Starfire, som kanske verkar sjukt ostig i början men blir faktiskt en helt fantastisk power ballad som man inte får gå miste om!

Sen är det tidigare nämnda låtar Heart Of A Dragon, Evening Star, Disciples Of Babylon även icke nämnda Revelations helt fantastiska låtar som målar ut den härliga atmosfär som är Valley Of The Damned!
Det är lite svårt att sätta finger på det men just denna plattan sticker ut mest av samtliga bandet gjort, den har en speciell atmosfär och känsla över sig som ingen annan har. Den känns mer kreativ och passionerad och mindre plastig än de övriga skivorna, sen dessutom att samtliga låtar här är av extremt hög kvalité gör den nästintill oslagbar.dragonforce-graspop-03

Allt här är bara perfekt, jag älskar ZP Thearts röst, Li och Totmans gitarrer, Didier Almouzni extrema trummor och Vadim Pruzhanov fantastiska keyboardprestationer. Sen såklart låtskrivandet också ;)
Men vad som är lite småintressant är att just produktionen står för en stor del av den här speciella känslan och atmosfären som skivan ger, men senare skulle bandet komma att återutge skivan med ny mixning osv och enligt bandet var det SÅ skivan egentligen skulle låta.
Vad jag tycker är den enda stora skillnaden är att ljudet är kraftigare och renare, men här ekandet på Thearts röst finns inte kvar och det tar bort enormt mycket från de som gjorde originalet så speciellt och gav den där underbara atmosfären.

Jag har absolut inget emot att band gör såhär, tvärtom så tycker jag bara det är kul! Att dessutom få en skiva så som bandet själva egentligen ville den skulle låta är bara extra kul, men i detta fallet är originalet avsevärt bättre men är på köpet numera mycket svårare att få tag på tyvärr.
Själv fick jag leta länge efter första utgåvan och fick till slut stadga mig för att köpa den begagnad, så om du har planer på att köpa skivan så tycker jag utan tvekan du ska köpa originalet först!

Då finns förvisso inte bonuslåten Where Dragons Rule med om du inte köper den japanska utgåvan förstås. Den finns med på återutgåvan med den nya mixningen, och eftersom den utgåvan heller inte är värdelös så är det värt att köpa båda versionerna :)

Varje gång jag iaf sätter igång originalet så får jag den här nostalgi känslan från när jag upptäckte bandet och jag tror faktiskt att jag alltid kommer hålla Valley Of The Damned högt upp på min lista över de bästa skivorna som någonsin gjorts. Ett fullständigt mästerverk utan dess like!

10/10

Bild 1: Robin Renmark

Bild 2: Olivia Jehel (used with permission)

Posted in: Metal, Power Metal