Bathory – Bathory

Posted on August 30, 2013

0


BathoryÅh jävlar nu trillar vi in på vad jag och många andra anser vara det första riktiga Black Metal albumet någonsin, och kanske även en av de bästa också?

Hursomhelst så kan ingen som gillar “extrem” musik säga något illa om Bathory, iaf inte deras tidigare plattor ;)
Jag minns själv när man började lyssna på genren, då var det Mayhem, Burzum och Gorgoroth som stod främst men man hörde alltid snack om Venom och Bathory så när jag väl bestämde mig för att äntligen lyssna så skulle jag inte bli besviken.

Fyfan alltså jag kommer ihåg när jag satte igång dettaa självbetitlade albumet första gången och sedan dess kunde jag inte sluta lyssna. För mig kändes det nästan svårt att förstå att skivan ändå kom 1984, årtalet efter att folk sett Iron Maiden som satanister och djävulsdyrkare och att den musiken var djävulens musik.
Nu är jag inget direkt jättefan av Bathory men jag måste ändå påstå att bandets första album är ett av de bästa BM albumen någonsin som nämnt tidigare. Och jag säger det inte heller bara för att det är de första Black Metal albumet som kom, utan för att här faktiskt finns perfektion i det mesta.

Venom som “myntade” begreppet Black Metal med deras skiva med samma namn kan inte mäta sig med Bathory och är enligt mig inte förtjänta av att kalla sin musik Black Metal.
Venom var bara vanlig metal med inslag av trash och texter om satan och helvetet, medans Bathory blev mer extrema på alla dessa punkter och även i produktionen som stått till grund för den norm många band har om hur en Black Metal skiva egentligen ska låta. Dvs smutsigt, rått och kallt som fan!

Om man börjar med att titta på omslaget så har vi redan där perfektion. Bara titta!
Det behövs ingen beskrivning, och det är nog de bästa, mest passande och mest ondskefulla omslaget i BM världen!
Dock är originalomslaget (som enbart släpptes på LP) med en gul get i ärlighetens namn mycket bättre, men denna vita version hamnar inte långt efter på listan.

Som jag nämnde så tog Bathory det som Venom gjorde till en högre och mer extremare nivå, mer trash, mörker och mörkare sång. Och detta debutalbumet är det perfekta beviset för det, och att svenskar är bättre än britter på att göra musik ;)
Här behövs inte nämnas låtar egentligen för hela skivan är ett mästerverk rakt igenom, men låtar som Hades, Sacrifice och Raise The Dead står ut lite extra och är några jag gärna vill tona fram lite mer.

Quorthons raspiga onda röst är helt fenomenal och står för mycket av skivans atmosfär, men även de övriga medlemmarna trummisen Stefan Larsson och basisten Rickard Bergman gör sina delar bra.
Något direkt tekniskt och avancerat finns inte på denna plattan men det visar bara att musik inte behöver vara avancerat för att skapa något vackert och ondskefullt.
Produktionen som man nämnt lite tidigare om är inte bra, men helt perfekt för vilken form av musik det här är och ger den perfekta mörka atmosfären som skivan ger och behöver. Inte undra på att detta var början på Black Metal genren!

Men det är inte bara produktionen som har lagt grund inom genren, utan även Quorthons sång och den “simpla” stilen på musiken har nog inspirerat många kommande klassiska band. Se bara Burzum och tidiga Darkthrone som exempel på detta.

Vad som är schysst nu är att Bathory skivan i princip går att köpa överallt för en relativt billig peng, och det är sällan en sådan stor klassiker är såhär tillgänglig och varit under lång tid.
Bathorys självbetitlade debut är en tidlös klassiker och kanske det absolut viktigaste albumet inom extrem metal och Black Metal.
Köp den, mörka ner i rummet, tänd några ljus och njut!

10/10

Bild: Robin Renmark

Posted in: Black Metal, Metal